Διψήφια αύξηση μισθού για 1.000.000 Αμερικανούς
Του Μπάμπη Μιχάλη
Για αρκετές από αυτές τις αυξήσεις χρειάστηκαν σκληροί και επίμονοι απεργιακοί αγώνες, όπως στους ηθοποιούς και τους εργάτες της αυτοκινητοβιομηχανίας.
Για αρκετές από αυτές τις αυξήσεις χρειάστηκαν πάντως σκληροί και επίμονοι απεργιακοί αγώνες. Οι σεναριογράφοι του Χόλιγουντ απέργησαν πάνω από 6 μήνες μέχρι να καταφέρουν να κάμψουν την αντίσταση των στούντιο, ενώ οι ηθοποιοί πάνω από 3 μήνες. Αντίθετα για κάποιες άλλες συμβάσεις η απειλή και μόνο της απεργίας ήταν αρκετή. Σε αυτές περιλαμβάνονται η σύμβαση που καλύπτει τα 340.000 μέλη του συνδικάτου Teamsters με τη UPS και μια σειρά συμφωνιών του συνδικάτου Culinary με 18 διαφορετικά καζίνα του Λας Βέγκας.
Η απεργία που τράβηξε περισσότερο τα φώτα της δημοσιότητας πάνω της ήταν αναμφίβολα αυτή των εργαζομένων της αμερικανικής αυτοκινητοβιομηχανίας και πιο συγκεκριμένα του συνδικάτου τους United Auto Workers εναντίον των «τριών μεγάλων του Ντιτρόιτ» - της General Motors, της Ford και της Stellantis. Κράτησε περισσότερο από έξι εβδομάδες, στη διάρκεια των οποίων το συνδικάτο έκλεινε σταδιακά το ένα μετά το άλλο τα εργοστάσια των αυτοκινητοβιομηχανιών κλιμακώνοντας την πίεσή του για μια νέα σύμβαση εργασίας.
Ηταν η πρώτη φορά που το UAW χτύπησε με ταυτόχρονες απεργίες και στις 3 εταιρείες και η στρατηγική του απέδωσε. Τα 145.000 μέλη του συνδικάτου κέρδισαν άμεση αύξηση των μισθών τους κατά 11%, ακόμη 14% στα επόμενα 3,5 χρόνια που θα διαρκέσει η σύμβαση και προσαρμογή στις αμοιβές τους ανάλογα με το κόστος ζωής. Αξίζει να σημειωθεί ωστόσο ότι σχεδόν το ένα τρίτο των μελών του συνδικάτου σε Ford και Stellantis όπως και το 45% των εργαζομένων στην GM καταψήφισαν τη σύμβαση στις ψηφοφορίες επικύρωσής της καθώς πίστευαν ότι μπορούσαν να κερδίσουν περισσότερα.
Το αρχικό αίτημα του UAW ήταν άλλωστε για συνολική αύξηση των μισθών πάνω από 40% στα επόμενα 3,5 χρόνια. Πιο τυχεροί στις διαπραγματεύσεις τους με τα αφεντικά στάθηκαν οι εργαζόμενοι των αεροπορικών εταιρειών.
Χωρίς να χρειαστεί να απεργήσουν οι πιλότοι των American και United Airlines εξασφάλισαν άμεση αύξηση των μισθών τους, μεγαλύτερη του 20% και πάνω από 40% στη διάρκεια της συλλογικής τους σύμβασης. Αμεση αύξηση μισθών, μεγαλύτερη του 20%, κέρδισαν και οι αεροσυνοδοί της Southwest, ενώ το σωματείο των συναδέλφων τους στην American Airlines διεκδικεί αύξηση 35%. Αύξηση μεγαλύτερη του 30% -που τους προσφέρει η διοίκηση σε βάθος 4,5 ετών- διεκδικούν και οι πιλότοι της FedEx.
Οι διεκδικήσεις αυτές ίσως να ακούγονται στα αυτιά αρκετών συνδικαλιστών της χώρας μας εξωπραγματικές. Ωστόσο οι ειδικοί υπογραμμίζουν ότι μέρος της επιτυχίας των αμερικανικών συνδικάτων οφείλεται στο ότι οι ηγεσίες τους έβαλαν φιλόδοξους στόχους. Ενα από τα συνθήματα του UAW στη διάρκεια της απεργίας στην αυτοκινητοβιομηχανία ήταν «ρεκόρ στα κέρδη, ρεκόρ στις συμβάσεις».
Αντανακλούσε την αυξανόμενη αγανάκτηση των εργαζομένων για την κλιμακούμενη ανισότητα και τα υπερβολικά κέρδη των επιχειρήσεων που καρπώνονται μόνον οι μέτοχοι και οι διοικήσεις τους. Οι ηγεσίες ορισμένων από τα συνδικάτα είχαν κερδίσει τις εκλογές σε αυτά νωρίτερα δεσμευόμενες ότι θα αναλάβουν δράση για την αντιμετώπιση αυτού του προβλήματος.
Στην επιτυχία τους συνετέλεσε και το οικονομικό περιβάλλον στο οποίο πραγματοποιήθηκαν οι διαπραγματεύσεις και ειδικά το χαμηλό ποσοστό εργασίας. Οι εργαζόμενοι-μέλη των συνδικάτων δε είναι όμως οι μόνοι που βλέπουν αυξήσεις στους μισθούς τους. Τα επίσημα στοιχεία δείχνουν αύξηση του μέσου ωρομισθίου τον Οκτώβριο κατά 4,3% σε σχέση με έναν χρόνο πριν και κατά 18% σε σύγκριση με πριν από τρία χρόνια. Σε επίπεδο τριετίας είναι η μεγαλύτερη αύξηση εδώ και 40 χρόνια. Ωστόσο οι συνδικαλισμένοι εργαζόμενοι λαμβάνουν 18% περισσότερα.
ΠΗΓΗ: Εφσυν
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου