Εκτός παιδαγωγικού τόπου και χρόνου τα Αναλυτικά Προγράμματα του ΙΕΠ για την Μαθηματική Εκπαίδευση Αυταπάτες για προσχηματικό διάλογο
Εκτός παιδαγωγικού τόπου και χρόνου τα Αναλυτικά Προγράμματα του ΙΕΠ για την Μαθηματική Εκπαίδευση Αυταπάτες για προσχηματικό διάλογο
Εκτός παιδαγωγικού τόπου και χρόνου τα Αναλυτικά Προγράμματα του ΙΕΠ για την Μαθηματική Εκπαίδευση λέει η Μαθηματική εταιρεία σε ανακοίνωση του ΔΣ της:
Νέα Αναλυτικά Προγράμματα χωρίς αξιολόγηση
της εφαρμογής των προηγούμενων, χωρίς αναγνώριση της ιδιαιτερότητας της
κάθε βαθμίδας, χωρίς φροντίδα για διεπιστημονικές συνδέσεις, χωρίς αναφορά στις
μεταβαλλόμενες σχολικές συνθήκες και τις υβριδικές παιδαγωγικές πρακτικές λόγω
της πανδημίας, είναι η πρώτη εικόνα που αντικρίζει κανείς στις επεξεργασίες του
ΙΕΠ.
Εάν
προσπεράσουμε την ατυχή επινόηση και αναφορά που έγινε κατά την ενημέρωση στην
έννοια μοτίβο-συνάρτηση που διασχίζει την εκπαίδευση από την Προσχολική Ηλικία
έως και το Λύκειο, θα δούμε τις
ακριβοπληρωμένες επεξεργασίες του ΙΕΠ να αγνοούν ή να αποσιωπούν τις συλλογικά
καταγεγραμμένες εμπειρίες της εκπαιδευτικής μαθηματικής κοινότητας για
συγκεκριμένες δυσχέρειες και ασυμβατότητες από την εφαρμογή των εν ισχύ
Αναλυτικών Προγραμμάτων.
Σαν να απευθύνονται σε έναν εκπαιδευτικά
ουδέτερο χώρο και χρόνο, αποσιωπούν ή αγνοούν την καταγεγραμμένη σχολική
αποτυχία στα Μαθηματικά των Πανελλαδικών, τα φαινόμενα αποθάρρυνσης και φόβου
για τα Μαθηματικά ήδη από την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, την απομάκρυνση μέρους
του μαθητικού πληθυσμού από την μαθηματική εκπαίδευση λόγω μη προσβασιμότητας
στις εξ αποστάσεως πρακτικές και ακατάλληλων συνθηκών στο σπίτι.
Η ΕΜΕ επεσήμανε
τα παραπάνω έγκαιρα και πρόσφατα κατέθεσε πρόταση 4 σημείων, ώστε τα νέα ΑΠ να
συνδέονται, αφενός με τις εξελίξεις της μαθηματικής επιστήμης, αφετέρου με την
εκπαιδευτική πραγματικότητα, και να συμβάλλουν στην ανανέωση του μαθητικού
ενδιαφέροντος για τα Μαθηματικά και σε μια ευέλικτη και συμπεριληπτική
παιδαγωγική προοπτική.
Δυστυχώς εκτός παιδαγωγικού τόπου και χρόνου, οι
προτάσεις του ΙΕΠ αναπαράγουν το ίδιο εισαγωγικό κείμενο στόχων και σημασίας
των μαθηματικών στην Εκπαίδευση, ανεξάρτητα από ηλικίες και εκπαιδευτικές
βαθμίδες, με μόνο ως φαίνεται γνώμονα
την οργάνωση εξεταστικών διαδικασιών γύρω από μια τράπεζα θεμάτων και την
επιδότηση της έκδοσης πολυσέλιδων βιβλίων χωρίς καμία μελέτη της
εκπαιδευτικής λειτουργικότητας ανά βαθμίδα και των ειδικών παιδαγωγικών
προδιαγραφών.
Η ΕΜΕ θα συνεχίσει να ενημερώνεται και να ενημερώνει την εκπαιδευτική κοινότητα με αίσθηση επιστημονικής και κοινωνικής ευθύνης. Είμαστε πάντα στη διάθεση του Υπουργείου Παιδείας για τη βελτίωση της Μαθηματικής Εκπαίδευσης.
Έχοντας αυταπάτες η
ΕΜΕ για τις πραγματικές στοχεύσεις του υπουργείου και ενώ κάνει κάποιες σωστές
επισημάνσεις νομίζει ότι με τον προσχηματικό «διάλογο» που ανοίγει το υπουργείο
μαζί της θα ανατραπούν οι προειλημμένες αποφάσεις για το σχετικό θέμα.
Σε μετέπειτα ανακοίνωση της γράφονται τα παρακάτω:
Η Ε.Μ.Ε. χαιρετίζει την ένδειξη επαναφοράς του Υπουργείου
Παιδείας στο πεδίο της συνεργασίας για την αξιολόγηση και τον σχεδιασμό της
Μαθηματικής Εκπαίδευσης, έστω κι αν αυτό
εκφράζεται με τη γλώσσα και τον τρόπο που διαθέτει η ηγεσία του Ινστιτούτου
Εκπαιδευτικής Πολιτικής.
Για να
ξανακερδηθεί όμως, τουλάχιστον ο χαμένος κόπος και χρόνος από τη διαδικασία του
ΙΕΠ, θα πρέπει να κατανοηθεί ότι τα Αναλυτικά Προγράμματα διαμορφώνονται μέσα από την αλληλεπίδραση με την
εκπαιδευτική πραγματικότητα και την αξιολόγηση αυτής της αλληλεπίδρασης.
Γι’ αυτό, δεν
επινοούνται στο κενό, ούτε αντιγράφονται, αλλά κάθε ευρωπαϊκή χώρα διαμορφώνει
θεσμούς, που κύριο έργο έχουν καταρχάς να παρακολουθούν, να καταγράφουν, να
εντοπίζουν τις δυσκολίες και δυσχέρειες που συναντά η Μαθηματική Εκπαίδευση σε
κάθε βαθμίδα, ώστε να σχεδιάζουν δράσεις εκπαιδευτικής βελτίωσης. Τα αντίστοιχα
ινστιτούτα αναπτύσσουν επιτόπιες επισκέψεις παρατήρησης και δράσεις
αναστοχασμού, όπως η αξιολόγηση της εφαρμογής των προηγούμενων ΑΠ, της χρήσης
των εγχειριδίων και συμβατότητας των οδηγιών, η διακρίβωση των συνθηκών
παιδαγωγικής πλαισίωσης της διδασκαλίας, καθώς και η επιστημολογική και
ψυχολογική μελέτη των δυσκολιών μάθησης.
Σε αυτό το πλαίσιο
τεκμηριώνονται συγκεκριμένες παρεμβάσεις, άλλοτε στα Αναλυτικά
Προγράμματα, άλλοτε στα διδακτικά βιβλία
και το εκπαιδευτικό υλικό, άλλοτε στη θεματολογία και τον τρόπο της επιμόρφωσης
των εκπαιδευτικών, άλλοτε στην ίδια τη λειτουργία των σχολείων και στη
συνεργασία ανάμεσα σε ειδικότητες, ώστε να αναδεικνύεται η ιδιαιτερότητα της
μαθηματικής σημειογραφίας και να συνδέεται με το μάθημα των Μαθηματικών.
Στις συγκεκριμένες
και εύθραυστες συνθήκες των σχολείων λόγω της πανδημίας, ο σχεδιασμός δεν
μπορεί να υποβαθμίζει την απότομη εισβολή του ψηφιακού περιβάλλοντος, τη
σημασία του εξοπλισμού και του βαθμού δικτυακής προσβασιμότητας από το σπίτι,
καθώς και την επίδραση του τρόπου συνεργασίας με το οικογενειακό περιβάλλον,
ώστε να μην στερείται κανένα παιδί το δικαίωμα στη μάθηση των μαθηματικών.
Με αυτή την
έννοια υπογραμμίσαμε ότι τα νέα Αναλυτικά Προγράμματα του ΙΕΠ είναι εκτός
παιδαγωγικού τόπου και χρόνου. Η αναπροσαρμογή ή αναμόρφωση των Αναλυτικών
Προγραμμάτων πρέπει να εντάσσεται σε μια στρατηγική παράλληλων, στοχευμένων και
αλληλοτροφοδοτούμενων δράσεων. Πρόκειται για μια αναδρομική, συμμετοχική και
συνεργατική διαδικασία, που οι επιλογές και προτεραιότητες του ΙΕΠ αγνόησαν.
Αντίθετα, ως
φαίνεται, το ΙΕΠ έπεισε το Υπουργείο να
επαναλάβει τον φαύλο κύκλο του αποτυχημένου παιδαγωγικού μοτίβου: πρώτα να
κατασκευάζονται αναλυτικά προγράμματα, επ’ αυτών να γράφονται βιβλία και τέλος
να επιμορφώνονται οι εκπαιδευτικοί για να διδάξουν με τα συγκεκριμένα βιβλία
όσα περιγράφονται στα προγράμματα.
Είναι το μοντέλο
που αποκόπτει την μάθηση των Μαθηματικών από τις εμπειρίες των μαθητών και τις
συνθήκες της διδασκαλίας και αναπαράγει την εξεταστικοκεντρική εικόνα και
λειτουργία του σχολικού μαθήματος.
Φαίνεται να αγνοεί το ΙΕΠ πως το
ιεραρχημένο αυτό μοτίβο έχει απορριφθεί από την ερευνητική κοινότητα και
εγκαταλειφθεί από καιρό σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες, ακόμη και από τον ΟΟΣΑ,
που τόσο άκριτα επικαλούνται.
Επιπλέον, κι εδώ είναι η ελληνική ιδιαιτερότητα, τα
τρία διαδοχικά στάδια αυτής της λανθασμένης διαδικασίας, δεν εντάσσονται στη
λειτουργία του ΙΕΠ, αλλά, σαν να γίνονται εκτός ωραρίου, υλοποιούνται με
ευρωπαϊκές χρηματοδοτήσεις έργων, με επιδοτήσεις και αναθέσεις.
Δυστυχώς, η
συστηματική περιφρόνηση του λόγου των επιστημονικών ενώσεων και της εμπειρίας
των εκπαιδευτικών κοινοτήτων έχει οδηγήσει να χάνεται χρόνος και χρήμα. Είναι
πλέον σημαντικό και επείγον, να αναμορφωθεί ο σχεδιασμός, να αξιοποιηθούν πιο
εποικοδομητικά για την Μαθηματική Εκπαίδευση οι ευρωπαϊκοί πόροι.
Η ΕΜΕ εκτιμά πως
ο χαμένος εκπαιδευτικός χρόνος μπορεί να ξανακερδηθεί. Με εποικοδομητική
συνεργασία με το Υπουργείο και το ΙΕΠ για το σχεδιασμό και το περιεχόμενο όλων
των δράσεων βελτίωσης της μαθηματικής εκπαίδευσης στο ελληνικό εκπαιδευτικό
σύστημα.
Με αυτή την πεποίθηση, το ΔΣ της ΕΜΕ θα αναλάβει άμεσα πρωτοβουλίες ανταλλαγής απόψεων και συντονισμού με όλες τις ενώσεις ερευνητών και εκπαιδευτικών που ασχολούνται με τις συνθήκες της διδασκαλίας και μάθησης των Μαθηματικών.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου