Στη προτελευταία θέση της ΕΕ η Ελλάδα στις δαπάνες για την παιδεία σύμφωνα με μελέτη
Στη προτελευταία θέση της ΕΕ η Ελλάδα στις δαπάνες για την παιδεία σύμφωνα με μελέτη. Πολλές αρνητικές πρωτιές στις ανισότητες Θετική η εκροή των αποφοίτων
Τη διαχρονικά
προβληματική κατάσταση που επικρατεί στο χώρο της εκπαίδευσης και η οποία επιδεινώθηκε
σημαντικά την τελευταία δεκαετία στη χώρα μας, καταγράφει για ακόμα μια
φορά η «Ετήσια
Έκθεση για την Εκπαίδευση 2019-2020 - Μέρος Α: Δείκτες και βασικά μεγέθη
των εκπαιδευτικών συστημάτων στην ΕΕ-28» του ΚΑΝΕΠ-ΓΣΕΕ.
Η Έκθεση παρουσιάζεται
σήμερα διαδικτυακά και αποτυπώνει τη θέση του ελληνικού εκπαιδευτικού
συστήματος μεταξύ των κρατών-μελών της ΕΕ28, στο σύνολο σχεδόν των
διαθέσιμων (ευρωπαϊκών και διεθνών) δεικτών για τον μαθητικό/σπουδαστικό και
φοιτητικό πληθυσμό του συστήματος καθώς και για τις δημόσιες και
ιδιωτικές δαπάνες για αγορά αγαθών και υπηρεσιών εκπαίδευσης για την
περίοδο αναφοράς 2001-2018.
Σύμφωνα με τα ευρήματα
της Έκθεσης, τα διαχρονικά προβλήματα του Ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος
-που συστηματικά όλα αυτά τα χρόνια αναδεικνύει το ΚΑΝΕΠ-ΓΣΕΕ στις Ετήσιες
Εκθέσεις του και αφορούν τόσο σε ζητήματα εισροών (χρηματοδότηση,
εκπαιδευτικό προσωπικό και λοιπό ανθρώπινο δυναμικό, επάρκεια και ποιότητα
υποδομών-εξοπλισμού, προγράμματα σπουδών κ.λπ.) όσο και εκροών
(μαθησιακά-εκπαιδευτικά αποτελέσματα) αλλά και γενικότερα σε θέματα
εκπαιδευτικών και κοινωνικών ανισοτήτων-, παρουσιάζουν περαιτέρω όξυνση
κατά την τελευταία δεκαετία στη χώρα, κατατάσσοντάς
τη στους περισσότερους δείκτες σε εξαιρετικά δυσχερή θέση συγκριτικά με τον
Ευρωπαϊκό Μ.Ο. και τα υπόλοιπα κράτη-μέλη της ΕΕ28.
Πιο αναλυτικά, από την
Έκθεση προκύπτει ότι:
> Οι δαπάνες της
γενικής κυβέρνησης για εκπαίδευση στην Ελλάδα διαχρονικά υπολείπονται
σημαντικά του ευρωπαϊκού μέσου όρου (8,3% έναντι 10,2% αντίστοιχα, σύμφωνα
με στοιχεία του 2018 - 27η θέση) Ιδιαίτερα την περίοδο 2008-2018, και οι δύο πηγές χρηματοδότησης
(Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και Τακτικός Προϋπολογισμός Υπουργείου Παιδείας)
καταγράφουν πρωτοφανείς μειώσεις
Η οριζόντια αυτή μείωση έχει σοβαρότατες συνέπειες στα μικρότερα μεγέθη του
συστήματος, παρά τον σημαντικό τους ρόλο στην κοινωνική συνοχή (προσχολική
εκπαίδευση, εκπαίδευση αλλοδαπών & μεταναστών, ειδική αγωγή και συνεκπαίδευση)
και στην ανάπτυξη της χώρας (επαγγελματική εκπαίδευση & κατάρτιση),
ιδιαίτερα στις ορεινές και νησιωτικές περιοχές της χώρας .
>
Οι δαπάνες των νοικοκυριών για εκπαίδευση
στην Ελλάδα διαχρονικά υπερέχουν ιδιαίτερα σημαντικά του ευρωπαϊκού μέσου
όρου (2,1% έναντι 1,2%
αντίστοιχα, το 2018 - 4η θέση) και κυρίως αφορούν στην εξωσχολική υποστήριξη
των μαθητών (Δευτεροβάθμια εκπαίδευση) ή δαπάνες για εκπαίδευση
μελών του νοικοκυριού σε άλλη πόλη από την έδρα του νοικοκυριού (κυρίως
Τριτοβάθμια εκπαίδευση) . Η δημόσια δωρεάν παιδεία είναι τελικά μια ακριβή
υπόθεση για τους εργαζόμενους.
>
Σύμφωνα με τα
διαθέσιμα στοιχεία της περιόδου 2002-2014, η
επάρκεια των ακόλουθων επιμέρους υποδομών αποδεικνύεται κατώτερη των
προαπαιτούμενων σε όλες τις βαθμίδες, υποβαθμίδες και τύπους μονάδων στο
σύστημα: κτιριακές υποδομές (συντήρηση, εκσυγχρονισμός, και ανέγερση
και ανέγερση νέων μονάδων), εργαστηριακός εξοπλισμός, υλικοτεχνική υποδομή
και δαπάνες για απαραίτητα αναλώσιμα υλικά εργαστηρίων και μονάδων
>
Σύμφωνα και
πάλι με τα διαθέσιμα στοιχεία της περιόδου 2002-2014, καταγράφεται σημαντική γήρανση του διδακτικού προσωπικού
(αλλά και του εργαστηριακού και λοιπού διοικητικού προσωπικού) σε όλες της
βαθμίδες της εκπαίδευσης, η οποία οφείλεται κυρίως στην αδυναμία του
κράτους να προσλάβει μόνιμο διδακτικό και λοιπό εργαστηριακό &
διοικητικό προσωπικό
>
Σε αρκετούς δείκτες
συμμετοχής στην εκπαίδευση, η Ελλάδα στις τελευταίες θέσεις της ΕΕ28.
Ενδεικτικά: Ενήλικες (25-64 ετών) με ποσοστό συμμετοχής 3,9% (25η
θέση), Μεταπτυχιακοί φοιτητές με ποσοστό συμμετοχής 3,1% (25η
θέση), Συνολικός βρεφικός- νηπιακός πληθυσμός με ποσοστό συμμετοχής
9,2% (28η θέση), Συνολικός μαθητικός πληθυσμός της ανώτερης
δευτεροβάθμιας ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ εκπαίδευσης με ποσοστό συμμετοχής 28,8%
(23η θέση)
>
Ως προς τις εκροές του (απόφοιτοι ανά πεδίο
σπουδών - ταξινόμηση UNESCO), το σύστημα φαίνεται να κινείται θετικά
και πάνω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, ενώ αποτυπώνεται επίσης χαμηλός ο δείκτης πρόωρης εγκατάλειψης της
εκπαίδευσης & κατάρτισης νέων ηλικίας 18-34 ετών (4,7% - 4η θέση).
Τέλος, η Ελλάδα παρουσιάζει ορισμένες αρνητικές πρωτιές στους δείκτες κοινωνικών ανισοτήτων: Κατέχει την 1η θέση στην ΕΕ28, σύμφωνα με στοιχεία του 2018, σε ποσοστό πληθυσμού 15-64 ετών που βρίσκεται σε κίνδυνο φτώχειας ή κοινωνικού αποκλεισμού (35,3% έναντι 22,2 του Ευρωπαϊκού Μ.Ο.). - Επίσης, την 4η θέση στην ΕΕ28, σύμφωνα με στοιχεία του 2018, στον δείκτη NEET (Νέοι 15-24 ετών που βρίσκονται εκτός απασχόλησης, εκπαίδευσης και κατάρτισης) με ποσοστό 14,1% έναντι 9,6% του Ευρωπαϊκού Μ.Ο.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου