Καταργεί τις Συλλογικές Συμβάσεις των ναυτεργατών Νέοι περιορισμοί στη συνδικαλιστική τους δράση Νέες φοροαπαλλαγές στους εφοπλιστές


Καταργεί τις Συλλογικές Συμβάσεις των ναυτεργατών Νέοι περιορισμοί στη συνδικαλιστική τους δράση Νέες φοροαπαλλαγές στους εφοπλιστές

Να βάλει ταφόπλακα στις κλαδικές Συλλογικές Συμβάσεις και τα συνδικαλιστικά δικαιώματα των ναυτεργατών επιχειρεί η κυβέρνηση με κατάπτυστη τροπολογία που κατέθεσε χτες, σαν τον κλέφτη, στη Βουλή, υπαγορευμένη απευθείας από την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών.

Οι ρυθμίσεις που αφορούν τους ναυτεργάτες βρίσκονται μέσα στον ορυμαγδό τροπολογιών - με την καθεμία τροπολογία να είναι ξεχωριστό νομοσχέδιο, με πλήθος άρθρων άσχετων μεταξύ τους - τις οποίες κατέθεσε η κυβέρνηση στο φορολογικό νομοσχέδιο για το λεγόμενο πρόγραμμα «Γέφυρα», αιφνιδιαστικά, τη μία μετά την άλλη, ακόμα και λίγη ώρα πριν από την ψήφισή του!
Μισθολόγια πείνας σύμφωνα με τα «διεθνώς κρατούντα»
Συγκεκριμένα, τα τρία άρθρα που παρήγγειλαν οι εφοπλιστές βρίσκονται σε τροπολογία της τελευταίας στιγμής με 16 συνολικά άρθρα.
Το ένα από αυτά (άρθρο 16 στην τροπολογία) προβλέπει την κατάργηση των κλαδικών Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας, αρχίζοντας από τα ποντοπόρα πλοία. Οπως σημειώνεται, εφεξής θα ισχύουν οι «διεθνώς κρατούσες αρχές και συμβάσεις», δηλαδή τα μισθολόγια πείνας που υπογράφει η εργοδοτική Διεθνής Ομοσπονδία Εργαζομένων Μεταφορών (ITF). Η διάταξη πατάει στην άρνηση των εφοπλιστών να υπογράψουν ΣΣΕ από το 2010, τους οποίους σιγοντάρισε όλα αυτά τα χρόνια ανοιχτά ο εργοδοτικός - κυβερνητικός συνδικαλισμός στην ΠΝΟ.
Αναφέρεται χαρακτηριστικά στην αιτιολογική έκθεση: «Αναφορικώς με το ζήτημα της ανυπαρξίας για μεγάλο χρονικό διάστημα εφαρμοζόμενης ΣΣΕ στα υπό ελληνική σημαία ποντοπόρα (εμπορικά) πλοία, με την παρούσα διάταξη προβλέπεται ότι διεθνώς κρατούσες αρχές και συμβάσεις (και παγίως εφαρμοζόμενες στα υπό ξένη σημαία διαχειριζόμενα από την Ελλάδα πλοία) θα εφαρμόζονται και στα πλοία υπό ελληνική σημαία για τα κατώτερα πληρώματα, και μέχρι τον βαθμό/θέση του ανθυποπλοιάρχου (περιλαμβάνοντας και τον βαθμό αυτό)».
Πίσω από αστεία επιχειρήματα περί... «τόνωσης της ναυτοσύνης», η αιτιολογική έκθεση επιβεβαιώνει ότι με τη διάταξη επιδιώκεται η «απολύτως απαραίτητη ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του ελληνικού νηολογίου», δηλαδή των εφοπλιστών.
Ωμή παρέμβαση στο ναυτεργατικό συνδικαλιστικό κίνημα...
Το άλλο άρθρο (14) αφορά τα συνδικαλιστικά δικαιώματα των ναυτεργατών, με την αιτιολογική έκθεση να επισημαίνει ότι με αυτό «επιτυγχάνεται η επικαιροποίηση και η συμβατότητα του θεσμικού πλαισίου με την ήδη πραγματοποιηθείσα αναμόρφωση του συλλογικού εργατικού δικαίου υπό το ν. 4635/2019» της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ. Καθορίζει από τον τρόπο των εκλογών για την ανάδειξη νέας διοίκησης, μέχρι και το ότι ο πρόεδρος, ο γραμματέας και ο ταμίας δεν μπορούν να παραμένουν στο ίδιο αξίωμα πάνω από 3 θητείες.
Αποτελεί συνέχεια της ωμής παρέμβασης στο ναυτεργατικό συνδικαλιστικό κίνημα, το οποίο όλες οι κυβερνήσεις προσπαθούν να έχουν δεμένο χειροπόδαρα, με καλπονοθευτικούς νόμους (π.χ. 330) και βασιλικά και νομοθετικά διατάγματα της χούντας που το διέπουν. Καθόλου τυχαία, άλλωστε, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ είχε κρύψει στα συρτάρια την πρόταση νόμου του ΚΚΕ για τον εκδημοκρατισμό του, για την εφαρμογή του ν. 1264 για την εκλογή των οργάνων του κ.ά.
...και το κερασάκι
Κερασάκι στα παραπάνω είναι το τρίτο άρθρο (15) που κάνει σαφές ότι συγκροτημένα εργασιακά δικαιώματα δεν θα έχει πλέον ούτε ο πλοίαρχος. Λέει λοιπόν το άρθρο αυτό ότι «στην περίπτωση που για τις ανάγκες της εκάστοτε ναυτιλιακής εταιρείας υπό συγκεκριμένες διαδικασίες δεν προσφέρεται Ελληνας πλοίαρχος (...) θα παρέχεται η ευελιξία ναυτολόγησης αλλοδαπού πλοιάρχου. Πρόκειται για απολύτως κρίσιμη και απαραίτητη στήριξη της ελληνικής σημαίας».
Νέες φοροαπαλλαγές για τους εφοπλιστές
Οι αιφνιδιαστικές αυτές τροπολογίες υπέρ των εφοπλιστών έρχονται να προστεθούν στο άρθρο 10 του φορολογικού νομοσχεδίου, το οποίο εξασφαλίζει νέες φοροαπαλλαγές για τους εφοπλιστές.
Ειδικότερα, προβλέπεται ότι «απαλλάσσονται από το δασμό, τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης και τον Φόρο Κατανάλωσης» για «τροφοεφόδια, έτοιμα προς κατανάλωση αλκοολούχα ποτά, βιομηχανοποιημένα καπνά (...) λιπαντικά. γ) Μέσα συνεννόησης και τηλεπικοινωνίας. δ) Μηχανές, εξαρτήματα, ανταλλακτικά, εργαλεία και συναφής εξοπλισμός πλοίου. ε) Έπιπλα και σκεύη. στ) Μέσα ψυχαγωγίας πληρώματος και επιβατών, εκτός των τυχερών παιγνίων».
Ο υπουργός Ναυτιλίας, Γ. Πλακιωτάκης, προκλητικά αναφέρθηκε στην «τόσο μεγάλη ανάγκη για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ελληνόκτητης ναυτιλίας», ενώ αναμάσησε ότι αυτά τα μέτρα «θα ενισχύσουν τη ναυτοσύνη και θα δώσουν δουλειά στα Ελληνόπουλα», παραλείποντας να πει ότι θα είναι σε συνθήκες γαλέρας. Ανέφερε μάλιστα το ανυπόστατο ότι η σύμβαση της ITF προβλέπει για τον ναύτη 2.200 δολάρια! Οταν όποιος ανατρέξει στις συμβάσεις της ITF θα δει ότι ο ναύτης για να πάρει 1.098 δολάρια το μήνα θα χρειαστεί να κάνει και 104 ώρες υπερωρία...
Να σημειωθεί ότι ο ΣΥΡΙΖΑ και τα άλλα αστικά κόμματα της αντιπολίτευσης δεν έβγαλαν άχνα για τα άρθρα της τροπολογίας που αφορούν τους εφοπλιστές ή το άρθρο 10 του νομοσχεδίου.
Μάλιστα, όταν τις παρουσίασε ο υπουργός Ναυτιλίας, ΚΙΝΑΛ και Ελληνική Λύση, προσφέροντας ανοιχτά κάλυψη στην κυβέρνηση, αρνήθηκαν ακόμα και να γίνει ο καθιερωμένος και προβλεπόμενος από τον κανονισμό κύκλος σύντομων τοποθετήσεων και ερωτήσεων από τους βουλευτές επί των άρθρων αυτών.
Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΚΚΕ Νίκος Καραθανασόπουλος απαίτησε την απόσυρση των απαράδεκτων ρυθμίσεων, ενώ κατήγγειλε τον τρόπο με τον οποίο μεθόδευσε η κυβέρνηση την ψήφισή τους, αλλά και την προσπάθεια των υπόλοιπων αστικών κομμάτων να μη γίνει συζήτηση γι' αυτές.
«Τα παραμύθια τα οποία έλεγε μέχρι τώρα η κυβέρνηση περί δήθεν δημιουργίας καλοπληρωμένων θέσεων εργασίας γίνονται συντρίμμια στην τροπολογία - έκτρωμα, στην τροπολογία - έγκλημα» για τους ναυτεργάτες, επισήμανε ο Ν. Καραθανασόπουλος.
Κάλεσε δε τον πρόεδρο της Βουλής, ο οποίος στη Διάσκεψη των Προέδρων είχε δηλώσει ότι όποιες τροπολογίες έρθουν στο νομοσχέδιο θα πρέπει να έχουν επείγοντα χαρακτήρα «να μπλοκάρει» αυτές τις διατάξεις γιατί «δεν έχουν κανέναν έκτακτο χαρακτήρα».
Τόνισε ότι οι εφοπλιστές έχουν σκάσει στα κέρδη από την άγρια εκμετάλλευση των ναυτεργατών, παρ' όλα αυτά και παρά τα προνόμια που τους παρέχουν όλες οι κυβερνήσεις, πάντα επικαλούμενες την αύξηση των θέσεων εργασίας, τελικά οι ναυτεργάτες συνεχώς μειώνονται. Τώρα, με το ίδιο πρόσχημα, η κυβέρνηση φέρνει αυτές τις διατάξεις υλοποιώντας «τη σταθερή επιδίωξη των εφοπλιστών για την κατάργηση των ΣΣΕ, σήμερα στα ποντοπόρα, αύριο σε όλες τις κατηγορίες πλοίων».

Σήμερα 29 Ιούλη γίνονται  πράξη, οι απαιτήσεις των εφοπλιστών και του υπουργού ναυτιλίας Ι. Πλακιωτάκη, για κατάργηση των κλαδικών ΣΣΕ, με εφαρμογή μισθολογίων ITF, ILO στα υπό ελληνική σημαία ποντοπόρα καράβια και για τους Έλληνες ναυτεργάτες, όπως γίνεται με τους αλλοδαπούς και χωρίς κοινωνική ασφάλιση. Στην ίδια κατεύθυνση θα είναι και οι υπόλοιπες κατηγορίες καραβιών.
Συγκεκριμένα αιφνιδιαστικά κατατέθηκαν τροπολογίες τερατούργημα σε σχέδιο νόμου για «φορολογικές παρεμβάσεις», που συζητιέται σήμερα στη βουλή, βάζοντας ταφόπλακα σε ΣΣΕ αρχή γενομένης από τα ποντοπόρα καράβια και στα συνδικαλιστικά δικαιώματα.
Στο άρθρο 16 αναγράφεται: «επιτρέπεται η εφαρμογή των διεθνών αναγνωρισμένων και εκάστοτε ισχυουσών συλλογικών συμβάσεων εργασίας, κατά την ελεύθερη κρίση του πλοιοκτήτη εξαιρετικά και μόνο για τις ναυτολογήσεις ειδικοτήτων του κατώτερου πληρώματος, καθώς και των ειδικοτήτων του ανθυποπλοίαρχου και Γ’ Μηχανικού Ε.Ν».
Ωμή και προκλητική παρέμβαση στη λειτουργία των ναυτεργατικών συνδικαλιστικών οργανώσεων στο άρθρο 14, που ξεπερνά τις πιο μαύρες σελίδες του ναυτεργατικού συνδικαλιστικού κινήματος, καθορίζοντας όρους συμμετοχής στην εκλογή οργάνων για τις θέσεις προεδρείου σε πρωτοβάθμιες και δευτεροβάθμιες οργανώσεις.
Πρόσθετο προνόμιο για τους εφοπλιστές είναι και το άρθρο 15, που τους δίνει την δυνατότητα ακόμα και για την θέση του Α’ Πλοίαρχου να ναυτολογείται αλλοδαπός ναυτεργάτης χωρίς να εφαρμόζεται η ΣΣΕ και η κοινωνική ασφάλιση.
Επιβάλλεται να σημάνει Γενικός Συναγερμός μέσα και έξω από τα καράβια, εφοπλιστές – κυβέρνηση μας κήρυξαν τον πόλεμο για να βάλουν ταφόπλακα στα δικαιώματα μας.
Καταγγέλλουμε τις τροπολογίες έκτρωμα και απαιτούμε την απόσυρση τους. Τώρα να συνεδριάσει η Εκτελεστική Επιτροπή της ΠΝΟ, με απόφαση για απεργιακές κινητοποιήσεις σε όλες τις κατηγορίες πλοίων.



ΟΙ ΔΙΟΙΚΗΣΕΙΣ ΤΩΝ ΣΩΜΑΤΕΙΩΝ

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΕΝΩΣΗ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΕΜΠΟΡΙΚΟΥ ΝΑΥΤΙΚΟΥ
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΕΝΩΣΗ ΚΑΤΩΤΕΡΩΝ ΠΛΗΡΩΜΑΤΩΝ ΜΗΧΑΝΗΣ Ε.Ν.
   «Ο ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ»
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΕΝΩΣΗ ΜΑΓΕΙΡΩΝ Ε.Ν

Η Διοίκηση της ΠΕΝΕΝ

Η κυβέρνηση και ο Υπουργός εμπορικής ναυτιλίας ενεργώντας ως πειθήνια φερέφωνα του παρασιτικού εφοπλιστικού κεφαλαίου κατέθεσαν σήμερα στην ολομέλεια της Βουλής τροπολογία σύμφωνα με την οποία καταργείται η Συλλογική Σύμβαση στην ποντοπόρο ναυτιλία (πλοία άνω των 4500 κοχ) η οποία θεσμοθετήθηκε το 1944 και η οποία ισχύει έως και σήμερα κατοχυρώνοντας τους μισθούς και τα εργασιακά ναυτεργατικά δικαιώματα.
Η μεθόδευση αυτή έγινε από κοινού με την ΕΕΕ κατατέθηκε αιφνιδιαστικά μέσ’ το κατακαλόκαιρο σε άσχετο νομοσχέδιο και σύμφωνα με την κοινοβουλευτική διαδικασία πρόκειται να ψηφιστεί αργά το βράδυ.
Το γεγονός αυτό δείχνει τις κυβερνητικές προθέσεις να υλοποιήσει πάση θυσία τις εντολές των αφεντικών της θυσιάζοντας τα ναυτεργατικά δικαιώματα στον βωμό της εφοπλιστικής ανταγωνιστικότητας, κερδοφορίας και επιχειρηματικής ασυδοσίας.
Τον δρόμο για την κατάργηση της ΣΣΕ τον είχε στρώσει η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ διαμορφώνοντας το κατάλληλο κλίμα και καθιστώντας σαφές ότι πρέπει να καταργηθεί η ΣΣΕ για να απασχοληθούν οι άνεργοι νέοι της χώρας μας που αντιμετωπίζουν το φάσμα της ανεργίας…
Η προπαγάνδα της κυβέρνησης περί ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας αποτελεί πρόκληση την στιγμή κατά την οποία η κερδοφορία των εφοπλιστών σπάει το ένα ρεκόρ μετά το άλλο.
Ο συσσωρευμένος πλούτος στα χέρια τους έχει ξεπεράσει κάθε προηγούμενο. Οι αναφορές επίσης του Υπουργού για την προσέλκυση νέων στο ναυτικό επάγγελμα επίσης πέφτουν στο κενό αφού οι εργασιακές συνθήκες και οι μισθοί που τους επιφυλάσσει αντιστοιχούν σε Ναυτεργάτες τρίτων χωρών όπως είναι Φιλιππίνες, Πακιστάν, Ουκρανία, Αίγυπτος κ.λπ.
Ψευδέστατα ήταν επίσης τα στοιχεία που παρουσίασε ο ίδιος στην Βουλή σχετικά με τους μισθούς της ITF ενώ σκόπιμα αποσιώπησε ότι αυτοί δεν εφαρμόζονται σε καμία δυτική χώρα με εθνική ναυτιλία.
Επίσης, όπως είχαμε επανειλημμένα καταγγείλει, η κυβέρνηση κάνει ένα ακόμη αποφασιστικό βήμα για τον αφανισμό των ελλήνων Ναυτεργατών από την ποντοπόρο ναυτιλία αφού όπως προκύπτει από την τροπολογία ο μοναδικός έλληνας ναυτικός που θεσμοθετημένα μέσω των εγκριτικών πράξεων στα νηολογημένα με ελληνική σημαία πλοία καταργείται και αυτός εφόσον δεν υπάρχουν προσφερόμενοι άνεργοι.
Με τον τρόπο αυτό η κυβέρνηση υλοποιεί πλήρως την εφοπλιστική αξίωση για τον εξοβελισμό – διωγμό του συνόλου των ελλήνων Ναυτεργατών από την ποντοπόρο ναυτιλία.
Ταυτόχρονα ο Υπουργός Ε.Ν έκανε σαφή μέσω της ίδιας τροπολογίας την στόχευσή του να παρέμβει στα εσωτερικά του ν.σ.κ και στις εκλογικές διαδικασίες των ναυτεργατικών σωματείων στο όνομα δήθεν της γνήσιας συμμετοχής των ναυτεργατών που ασκούν το ναυτικό επάγγελμα. Το πρόσφατο παράδειγμα του νόμου Βρούτση δείχνει τις αντιδραστικές επιδιώξεις της κυβέρνησης.
Κυβέρνηση – εφοπλιστές διαπράττουν μεγάλο λάθος εάν πιστέψουν ότι με αυτές τις αντεργατικές ρυθμίσεις θα ξεμπερδέψουν με τους Ναυτεργάτες, το αγωνιστικό τους κίνημα και την ΠΕΝΕΝ.
Η ΠΕΝΕΝ καλεί όλους τους Ναυτεργάτες και τον κλάδο μας σε αγωνιστική ετοιμότητα ώστε οργανωμένα, σχεδιασμένα να αντιμετωπίσουμε την νέα επίθεση κυβέρνησης – εφοπλιστών

ΠΗΓΗ: Ριζοσπάστης, Ναυτεργατικά σωματεία



Σχόλια