Eυρωπαϊκή Επιτροπή: Προτείνει τη
χορήγηση 33 δισ. ευρώ στην Ελλάδα Αναμένεται σκληρή εποπτεία
Στα πλαίσια της προσπάθειας να αποφύγει βαθιά ύφεση και
καταβαράθρωση της θέσης της η ΕΕ με πρόταση της Κομισιόν προχωράει σε ένα
σχέδιο ανάκαμψης, συμβιβασμού ανάμεσα στην πρόταση του "νότου" να
κοπεί χρήμα και να γίνει αμοιβαιοποίησης του χρέους και της πρότασης του Βορρά
για δάνεια και προγράμματα λιτότητας.
Τελικά θα υπάρχουν όλα σε ένα εκρηκτικό
μίγμα που οι ρεαλιστές τονίζουν ότι δεν πρόκειται να ανατρέψει την ύφεση ούτε
και να ξεπεραστεί αυτή χωρίς βαθιά ίχνη στο εισόδημα και τα δικαιώματα των
εργαζομένων.
Τη χορήγηση στην
Ελλάδα του ποσού των 43,5 δισ. ευρώ στο πλαίσιο του σχεδίου που παρουσίασε για
το Ταμείο Ανάκαμψης της ευρωπαϊκής οικονομίας, συνολικού ύψους 750 δισ. ευρώ,
προτείνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Το "καθαρό όφελος" για την Ελλάδα με
βάση την πρόταση αυτή ανέρχεται σε 33,4 δισ. ευρώ, καθώς η συνεισφορά της για την αποπληρωμή των 750 δισ. ευρώ που θα
δανεισθεί η Ευρωπαϊκή Επιτροπή από τις αγορές, προβλέπεται στα 10,1 δισ. ευρώ.
Η εποπτεία της για την αποπληρωμή αναμένεται βαριά. Για τους αφελείς
ενδεικτική είναι η πρόσφατη αντίστοιχη στάση της στη δανειοδότηση της χώρας και
οι απαιτήσεις που άλλαξαν εκ βάθρων τη ζωή των εργαζομένων με τρία μνημόνια.
Σε ανάλυσή της για τις ανάγκες ανάκαμψης της Ευρώπης, η
Κομισιόν προτείνει να δοθεί στην Ελλάδα ένα πολύ μεγαλύτερο ποσοστό από τους
πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης σε σχέση με τη συμμετοχή της χώρας στο ΑΕΠ της ΕΕ,
καθώς προβλέπει ότι η μείωση του ΑΕΠ της
φέτος θα είναι μεγαλύτερη από τον μέσο όρο των χωρών της ΕΕ καθώς και το
γεγονός ότι το κατά κεφαλήν εισόδημά της είναι μικρότερο από τον μέσο ευρωπαϊκό
όρο και ότι έχει υψηλό χρέος. Συγκεκριμένα, το ποσό των 43,5 δισ. ευρώ
αντιστοιχεί σε ένα ποσοστό 5,8% των 750 δισ. ευρώ του Ταμείου Ανάκαμψης, ενώ η
συμμετοχή της Ελλάδας στο ΑΕΠ της ΕΕ ανέρχεται σε 1,3%. Το καθαρό ποσό των 33,4
δισ. ευρώ αντιστοιχεί στο 17,8% του ελληνικού ΑΕΠ, ενώ μόνο η Κροατία και η
Βουλγαρία προτείνεται να έχουν μεγαλύτερο καθαρό όφελος ως ποσοστό του ΑΕΠ τους
(22,4% και 19,3%, αντίστοιχα), αλλά με μικρότερα απόλυτα ποσά (12,1 και 11,7
δισ. ευρώ, αντίστοιχα). Τα μεγαλύτερα
ποσοστά από το Ταμείο Ανάκαμψης προτείνεται να λάβουν δύο άλλες μεσογειακές
χώρες, η Ιταλία (20,4%) και η Ισπανία (19,9%).
Σύμφωνα με την πρόταση της Κομισιόν, το
93,5% του συνολικού ύψους του Ταμείου Ανάκαμψης προβλέπεται να
χρησιμοποιηθεί για δημόσιες επενδύσεις,
κυρίως μέσω επιχορηγήσεων αλλά και με ένα
σημαντικό ποσό δανείων προς τις χώρες - μέλη. Το υπόλοιπο 6.5% προβλέπεται
να χρησιμοποιηθεί ως εγγύηση για τη
χρηματοδότηση ιδιωτικών επενδύσεων από το EFSI και το InvestEU. Αυτές οι
εγγυήσεις θα επιτρέψουν την κινητοποίηση ενός σημαντικά μεγαλύτερου όγκου
χρηματοδότησης. Προφανώς οι δημόσιες επενδύσεις θα κατευθυνθούν στους τομείς δράσης μεγάλων μονοπωλίων ώστε να ανακάμψει η κερδοφορία τους.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις
της Κομισιόν που ήδη χαρακτηρίζονται
εξωπραγματικές, το Ταμείο Ανάκαμψης είναι πιθανό να έχει ένα μόνιμο
θετικό αποτέλεσμα στο πραγματικό ΑΕΠ των χωρών της ΕΕ. Οι επενδύσεις που θα
κινητοποιηθούν αναμένεται να αυξήσουν τα επίπεδα του πραγματικού ΑΕΠ της ΕΕ
κατά περίπου 1,75% το 2021 και το 2022, ποσοστό που θα αυξηθεί στο 2,25% έως το
2024. Ακόμη και μετά από δέκα χρόνια, τα επίπεδα του πραγματικού ΑΕΠ εκτιμάται
ότι θα είναι τουλάχιστον κατά 1% υψηλότερα σε
σύγκριση με το βασικό σενάριο. Οι χώρες με χαμηλότερο από τον μέσο όρο κατά
κεφαλήν ΑΕΠ εκτιμάται ότι θα έχουν τη μεγαλύτερη ώθηση στην οικονομική
δραστηριότητα μεσοπρόθεσμα, με τα επίπεδα του ΑΕΠ να κινούνται 4,5% υψηλότερα
από το βασικό σενάριο έως το 2024 για τις χώρες της κατηγορίας αυτής που έχουν
χαμηλότερο χρέος και στο 4,25% για τις
χώρες, όπως η Ελλάδα, με υψηλότερο χρέος.
Εκτιμάται,
επίσης, ότι θα δημιουργηθούν έως δύο εκατομμύρια νέες θέσεις εργασίας συνολικά
στην ΕΕ με τη χρήση των πόρων του Ταμείου μεσοπρόθεσμα. Τα επίπεδα απασχόλησης
στην περίοδο 2021-2024 αναμένεται να
είναι κατά 1% υψηλότερα κατά μέσο όρο σε σχέση με το βασικό σενάριο. Το Ταμείο
Ανάκαμψης εκτιμάται ότι δεν θα
αυξήσει το βάρος του χρέους σημαντικά στην ΕΕ. Τα ποσοστά του χρέους ως προς το
ΑΕΠ εκτιμάται ότι θα μειωθούν στην
ομάδα χωρών με υψηλότερο χρέος κατά 5 ποσοστιαίες μονάδες και για τη ομάδα
χωρών με χαμηλότερο χρέος κατά 3,25 ποσοστιαίες μονάδες έως το 2024.
Όπως βλέπουμε είναι πολλές οι εκτιμήσεις. Το πόσο θα ευοδωθούν
εξαρτάται από πολλούς παράγοντες.
Οι ηγέτες της ΕΕ συμφωνούν ότι, εάν
αποτύχουν να σώσουν τις οικονομίες που βρίσκονται τώρα σε ελεύθερη πτώση,
διακινδυνεύουν κάτι χειρότερο από την διχαστική κρίση χρέους τους πριν από μια
δεκαετία, η οποία πυροδότησε τον ευρωσκεπτικισμό και απείλησε να διαχωρίσει την
ευρωζώνη.
Το σχέδιο πρέπει να εγκριθεί και από τα 27 κράτη μέλη και το
Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.
Ο δανεισμός θα πρέπει τελικά να αποπληρωθεί, δηλαδή
υψηλότερες εθνικές συνεισφορές στον προϋπολογισμό της ΕΕ στο μέλλον ή νέοι
φόροι που θα ανατεθούν στο μπλοκ.
Η Επιτροπή πρότεινε νέα
έσοδα με τη μορφή φόρου επί των
πλαστικών, ορισμένων χρημάτων από το σύστημα εμπορίας εκπομπών CO2, φόρου ψηφιακών υπηρεσιών, μέρους των
εθνικών φόρων εταιρειών και εισφοράς
κατά την εισαγωγή αγαθών που παράγονται σε χώρες με χαμηλότερα πρότυπα εκπομπών
CO2 από τα ΕΕ.
Πρότεινε επίσης ότι ο
προϋπολογισμός της ΕΕ πρέπει να λάβει μεγαλύτερο
μερίδιο του φόρου προστιθέμενης αξίας που καταβάλλουν οι κυβερνήσεις στην
ΕΕ.
Όλα αυτά δεν πρόκειται να καλυφθούν αν δεν βάλουν το χέρι
βαθιά στις τσέπες τους για να πληρώσουν οι εργαζόμενοι.
Α.Κ.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ, Reuters
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου