Τι αποκαλύπτει έρευνα για
το έργο του Βερμέερ ''Το κορίτσι με το Μαργαριταρένιο Σκουλαρίκι''
Την έρευνα πραγματοποίησε μια διεθνής ομάδα επιστημόνων από
τον Φεβρουάριο του 2018.
Νέα επιστημονική έρευνα αποκαλύπτει ακόμα πιο ανθρώπινη
διάσταση στον διάσημο πίνακα του Βερμέερ «Το κορίτσι με το Μαργαριταρένιο
Σκουλαρίκι».
Η έρευνα αποκάλυψε πως στον πίνακα του διάσημου Ολλανδού
ζωγράφου Γιοχάνες Βερμέερ, «Το κορίτσι με το Μαργαριταρένιο Σκουλαρίκι», ένα
από τα πιο διάσημα έργα τέχνης τον κόσμο, υπάρχουν ορισμένα ζωγραφικά στοιχεία
που τον καθιστούν ακόμη πιο «ανθρώπινο», μολονότι η ταυτότητά του μοντέλου του
εξακολουθεί να παραμένει ένα μυστήριο, ανακοίνωσε σήμερα το μουσείο Mauritshuis
που τον στεγάζει.
Η επιστημονική εξέταση, η πρώτη στην οποία έχει υποβληθεί το
αριστούργημα του Ολλανδού δασκάλου του χρωστήρα από το 1994, απεκάλυψε την
παρουσία μικροσκοπικών βλεφαρίδων γύρω από τα μάτια του κοριτσιού, που είναι
αόρατες δια γυμνού οφθαλμού, εξηγεί το μουσείο της Χάγης.
Η έρευνα έχει επίσης αποδείξει την ύπαρξη μιας πράσινης
κουρτίνας στο φαινομενικά άδειο φόντο του πίνακα, που χρονολογείται από το
1665. Είναι ένα είδος «διπλωμένου υφάσματος», το οποίο ξέβαψε κατά τη διάρκεια
των αιώνων. Όλα αυτά τα αποτελέσματα «προσφέρουν μιαν αντίληψη για έναν πίνακα
πολύ πιο ανθρώπινο απ′ όσο πιστεύαμε προηγουμένως», αναφέρεται στην ανακοίνωση
του μουσείου.
Τους ερευνητές από καιρό σαγήνευε η εικόνα αυτής της νεαρής
γυναίκας με την αινιγματική εμφάνιση, με το κεφάλι τυλιγμένο στο γαλαζοκίτρινο
μαντήλι και ένα τεράστιο μαργαριτάρι να κρέμεται από το αυτί της.
Φεβρουάριο του 2018, έφερε στο φως νέες λεπτομέρειες
σχετικά με τη χρήση των αποχρώσεων και τον τρόπο με τον οποίο ο Βερμέερ
εκτελούσε το έργο του, χρησιμοποιώντας διαφορετικές χρωματικές επιστρώσεις.
Ο ζωγράφος για παράδειγμα τροποποίησε τη αρχική δομή στη
σύνθεση του πίνακα, μετακινώντας τη θέση του αυτιού, την κορυφή του μαντηλιού
και τον αυχένα του μοντέλου, ενώ χρησιμοποίησε χρωστικές πρώτες ύλες από όλα τα
μήκη και πλάτη του κόσμου, συμπεριλαμβανομένου κι ενός φυσικού μπλε της
ουλτραμαρίνης (λουλακί) από το Αφγανιστάν που εκείνην την εποχή θεωρείτο «πιο
πολύτιμο κι από τον χρυσό».
Όσο για το μαργαριτάρι, είναι μια «ψευδαίσθηση»,
αποτελούμενη από έναν συνδυασμό από«ημιδιαφανείς και αδιαφανείς πινελιές λευκού
χρώματος», εξηγεί στην ανακοίνωση το Mauritshuis.
Ωστόσο, εκείνο που δεν πέτυχαν οι αναλύσεις είναι να
ταυτοποιήσουν το κορίτσι που απεικονίζεται, ούτε έδειξαν αν υπήρχε πραγματικά ή
αν είναι προϊόν της δημιουργικής φαντασίας του Βερμέερ.
«Η νεαρή κοπέλα δυστυχώς δεν έχει αποκαλύψει ακόμα το
μυστικό της ταυτότητάς της, όμως εμείς μάθαμε να την γνωρίζουμε λίγο καλύτερα»,
δήλωσε η διευθύντρια του μουσείου Μαρτίν Γκόσελινκ.
O Βερμέερ ζωγράφιζε κατά μέσο όρο δύο πίνακες το χρόνο,
πιθανότατα όχι τόσο για λόγους εμπορικής εκμετάλλευσης αλλά κυρίως για
ανθρώπους που εκτιμούσαν τους πίνακές του. Εκτιμάται ότι αυτός είναι και ένας
από τους λόγους για τους οποίους ολοκλήρωσε συνολικά λίγα έργα. Ο Βερμέερ
έχαιρε εκτίμησης ως καλλιτέχνης αλλά και ως ειδήμων σε ζητήματα τέχνης.
Για τα δεδομένα της εποχής του ολοκλήρωσε πολύ μικρό αριθμό
έργων, περίπου πενήντα από τα οποία τριάντα πέντε έχουν διασωθεί. Αν και το
έργο του επαινέθηκε στη διάρκεια της ζωής του και κατά τον 18ο αιώνα, στη
συνέχεια περιέπεσε στη λήθη. Η επανεκτίμηση του έργου του σχετίζεται με την
εμφάνιση του κινήματος του ιμπρεσιονισμού.
Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ και Wikipedia
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου