Αντιεκπαιδευτική επέλαση εν μέσω πανδημίας


Αντιεκπαιδευτική επέλαση εν μέσω πανδημίας

Σε δημόσια διαβούλευση παρωδία, φερετζέ αυταρχικότητας, το πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας με μέτρα για όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης

Χωρίς να έχει προηγηθεί η απαραίτητη διαβούλευση με τις εκπαιδευτικές ομοσπονδίες και τους λοιπούς αρμόδιους φορείς, το Υπουργείο Παιδείας φέρνει ένα νομοσχέδιο-οδοστρωτήρα, με σαρωτικές αλλαγές που καλύπτουν όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης και οι οποίες μετατρέπουν το σχολείο σε ένα σκληρά ανταγωνιστικό χώρο, με συνεχείς εξετάσεις για τους μαθητές και τη δαμόκλειο σπάθη της αξιολόγησης πάνω από τα κεφάλια των εκπαιδευτικών.
 Εν μέσω πανδημίας, με τα προβλήματα στην Εκπαίδευση να γιγαντώνονται, με σχολεία και πανεπιστήμια κλειστά, επέλεξε η κυβέρνηση να φέρει αλλαγές σε όλες τις βαθμίδες της Εκπαίδευσης, υλοποιώντας έτσι τις εξαγγελίες και τη γνωστή τακτική της προώθησης σοβαρών αντιεκπαιδευτικών μέτρων «στα κλεφτά».
Το πολυνομοσχέδιο, που από χτες τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση, περιλαμβάνει ρυθμίσεις οι οποίες βρίσκονται στον αντίποδα των πραγματικών σύγχρονων αναγκών, που «κλείνουν το μάτι» σε μέτρα καταδικασμένα μέσα από αγώνες που αποκάλυψαν τον αντιεκπαιδευτικό χαρακτήρα τους. Το υπουργείο Παιδείας, από την πλευρά του, θεωρεί πως έτσι «κάνει το καθήκον» του, στην υλοποίηση του αντιεκπαιδευτικού σχεδιασμού ενόψει της επόμενης σχολικής και ακαδημαϊκής χρονιάς.
Παρουσιάζοντας τις αλλαγές χτες, η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας έδωσε ιδιαίτερα έμφαση στα νέα προγράμματα σπουδών και τις θεματικές ενότητες που εισάγονται στο υποχρεωτικό πρόγραμμα του σχολείου χαρακτηρίζοντας «σημαία» των αλλαγών τα εργαστήρια δεξιοτήτων. Στην πραγματικότητα, πρόκειται για υλοποίηση της χρόνιας αξίωσης των αστικών επιτελείων να στραφεί πιο αποφασιστικά το σχολείο στις δεξιότητες που εκείνα ξεχωρίζουν ως απαραίτητες για τη στρατηγική τους, όπως οι νέες τεχνολογίες, η επιχειρηματικότητα, η καλλιέργεια στάσεων και συμπεριφορών στα μέτρα του
συστήματος. Αυτή η διαδικασία ξεκινά από το Νηπιαγωγείο, στο οποίο το υπουργείο προβλέπει την εισαγωγή πιλοτικά Αγγλικών, Πληροφορικής και Φυσικής Αγωγής, ενώ στο Δημοτικό αυξάνονται οι ώρες Αγγλικών στις μικρότερες τάξεις και εφαρμόζονται πιλοτικά νέες θεματικές.
 Μέσα στον Αρμαγεδδώνα των αλλαγών που επιφέρει το νομοσχέδιο προβλέπει και την αύξηση των μαθητών ανά τμήμα στο Δημοτικό και στο Νηπιαγωγείο από 22 στους 24  με δυνατότητα τους 26!
«Τράπεζα θεμάτων» και επαναφορά της «διαγωγής»
Χτίζοντας νέους φραγμούς στην Εκπαίδευση για τα παιδιά της λαϊκής οικογένειας, η κυβέρνηση προωθεί μια σειρά από διατάξεις που αφορούν τη φοίτηση, προαγωγή και το περιεχόμενο των σπουδών στο Γυμνάσιο και το Λύκειο. Στο Γυμνάσιο, τα εξεταζόμενα μαθήματα αυξάνονται σε 7, από 4 που είναι σήμερα, ενώ για την προαγωγή και απόλυσή του ο μαθητής θα πρέπει να συγκεντρώνει βαθμολογία τουλάχιστον 10 σε κάθε μάθημα ή 13 μέσο όρο σε όλα τα μαθήματα. Οι επαναληπτικές εξετάσεις περιορίζονται μόνο το Σεπτέμβρη, στα μαθήματα που η βαθμολογία του είναι κάτω από τη βάση (μέχρι 4 μαθήματα).
Στο Λύκειο θεσμοθετείται η τυποποιημένη και με τις γνωστές αρνητικές επιπτώσεις κατά την πρώτη εφαρμογή της «Τράπεζα Θεμάτων», με πρώτη εφαρμογή για τους μαθητές που θα φοιτήσουν το Σεπτέμβρη στην Α' τάξη, ενώ πρόθεση της κυβέρνησης είναι ο υπολογισμός του βαθμού του Λυκείου για την εισαγωγή στην Ανώτατη Εκπαίδευση, χωρίς ωστόσο να το νομοθετεί ακόμα. Οι ομάδες προσανατολισμού γίνονται 3 από 4: α) Ανθρωπιστικές επιστήμες, β) Θετικές Σπουδές και Σπουδές Υγείας και γ) Σπουδές Οικονομίας και Πληροφορικής. Από το 2021 - 2022 αντικαθίσταται το μάθημα της Κοινωνιολογίας στη θεωρητική κατεύθυνση από τα Λατινικά. Στη Γ' Λυκείου μειώνεται η 7ωρη διδασκαλία συγκεκριμένων μαθημάτων στις κατευθύνσεις και εισάγεται το λεγόμενο «κόντρα μάθημα», δηλαδή όσοι ακολουθούν θεωρητική κατεύθυνση θα κάνουν υποχρεωτικά μία ώρα Μαθηματικά και όσοι ακολουθούν πρακτική κατεύθυνση, Ιστορία, ενώ αυξάνονται τα γραπτώς εξεταζόμενα μαθήματα στο Λύκειο. Πρόθεση του υπουργείου είναι το ερχόμενο σχολικό έτος να επανέλθουν και οι συντελεστές βαρύτητας στις πανελλαδικές εξετάσεις, κάτι που θα οριστεί με Υπουργικές Αποφάσεις.
«Αξιολόγηση» σχολείων και εκπαιδευτικών
Η υπουργός Παιδείας, εξήγγειλε ένα σύστημα αξιολόγησης τόσο των σχολικών μονάδων όσο και των εκπαιδευτικών, που αρκεί να σκεφτούμε τη διεθνή εμπειρία για να καταλάβουμε ότι η εμμονή σε αυτό το μέτρο και ειδικά με τους όρους αγοράς που θέτει η κυβέρνηση, θα οδηγήσει σε δημιουργία σχολείων δύο και τριών ταχυτήτων και επομένως στο κλείσιμο σχολικών μονάδων αλλά και τη μετάλλαξη των σχολείων από μορφωτικά ιδρύματα σε υβρίδια επιχειρηματικότητας.
Σύμφωνα με όσα ανακοίνωσε χτες το υπουργείο, από το Σεπτέμβρη του 2020 σχεδιάζεται να ξεκινήσει η «αξιολόγηση» της σχολικής μονάδας στους εξής άξονες: Σχολείο και σχολική ζωή, εκπαιδευτικές διαδικασίες και επαγγελματική ανάπτυξη εκπαιδευτικών, εκπαιδευτικά αποτελέσματα. Ακολουθεί η
«αξιολόγηση» των εκπαιδευτικών καθώς δρομολογείται η σύσταση επιτροπής που θα συντάξει το σχετικό Προεδρικό Διάταγμα και στόχο την υλοποίησή της από τη σχολική χρονιά 2021 - 2022.
Υπό τον τίτλο «Για ένα ασφαλές σχολικό περιβάλλον», το υπουργείο προχωρά στην επαναφορά της διαγωγής στους τίτλους σπουδών, εισάγει «Εσωτερικό Κανονισμό Λειτουργίας Σχολικών Μονάδων» σύμφωνα με το πρότυπο που θα συντάξει το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, επαναφέρει 3ήμερες, 4ήμερες και 5ήμερες αποβολές μαθητών (το ανώτατο όριο ήταν 2ήμερες) ενώ θεσμοθετεί τον «εκπαιδευτικό εμπιστοσύνης».
Προπτυχιακά με δίδακτρα και νέος «κόφτης» στις μετεγγραφές
Και το… «καλύτερο». Δεν της έφτανε της υπουργού η εξίσωση των πτυχίων των κολεγίων με αυτά των Πανεπιστημίων, που πέρασε στο προηγούμενο νομοσχέδιο που φέρει την υπογραφή της, τώρα πάει ένα βήμα ακόμη πιο πέρα, δίνοντας τη δυνατότητα σε κάθε είδους κολέγια και ιδιωτικές επιχειρήσεις εκπαίδευσης να λειτουργούν αγγλόφωνα προπτυχιακά τμήματα με το αζημίωτο βέβαια.
«Ενίσχυση της εξωστρέφειας των ελληνικών πανεπιστημίων» και «διευκολύνσεις για την προσέλκυση και τη διαμονή αλλοδαπών φοιτητών» κάνει λόγο το υπουργείο αλλά εδώ δεν μιλάμε για απλή διευκόλυνση. Εδώ πρόκειται για πλήρη απελευθέρωση της αγοράς, με στρωμένο το χαλί, για την παρασιτική λειτουργία ιδιωτικών επιχειρήσεων εντός των δημόσιων Ελληνικών Πανεπιστημίων. Να τα ξενόγλωσσα τμήματα με δίδακτρα! Να τα κοινά πτυχία με ξένα ιδρύματα! Να τα διπλά πτυχία μέσω «συνεργιών» και τα θερινά προγράμματα και δράσεις για την προσέλκυση ξένων φοιτητών! Η μετατροπή της ανώτατης εκπαίδευσης σε επιχείρηση παίρνει σιγά σιγά σάρκα και οστά.
Νέα εμπόδια υψώνονται για τις ήδη ελάχιστες σε σχέση με τις ανάγκες μετεγγραφές φοιτητών, για πολλούς από τους οποίους το να καταφέρουν να μεταφερθούν σε μία σχολή του τόπου κατοικίας αποτελεί όρο για να σπουδάσουν. Συγκεκριμένα, εισάγεται «βαθμολογικός κόφτης» στις αιτήσεις καθώς ορίζεται ότι για να πάρει μετεγγραφή ένας φοιτητής από το Τμήμα που έχει περάσει σε ένα άλλο, θα πρέπει η βάση του Τμήματος υποδοχής να είναι -2.750 μόρια που είχε συγκεντρώσει ο φοιτητής (αν είναι πιο υψηλή η βάση του Τμήματος υποδοχής δεν μπορεί να μετεγγραφεί ο φοιτητής). Στα οικονομικά κριτήρια των μετεγγραφών θα εξετάζεται ο μέσος όρος των εισοδημάτων των τριών τελευταίων ετών. Προβλέπεται στη συνέχεια δεύτερος κύκλος στη διαδικασία αιτήσεων, με δυνατότητα μετεγγραφής χωρίς τον «βαθμολογικό κόφτη».
Το νομοσχέδιο θα περιέχει ρυθμίσεις και για τα Πρότυπα και Πειραματικά Σχολεία, που αποτελούν άλλωστε τη «σημαία», το opus magnum του προέδρου του Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, δρα Ιωάννη Αντωνίου.
Το νομοσχέδιο περιλαμβάνει επίσης διατάξεις για την ελληνόγλωσση Εκπαίδευση στο εξωτερικό, τα πρότυπα και πειραματικά σχολεία, τους εκπαιδευτικούς, την ανάδειξη των οργάνων διοίκησης των πανεπιστημίων κ.ά. Σύμφωνα με το υπουργείο, θα ακολουθήσουν νομοσχέδια για την Ανώτατη Εκπαίδευση, την επιλογή στελεχών και τις νέες δομές Εκπαίδευσης, την Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση.

Ν.Π.


Σχόλια

Δημοσίευση σχολίου