Αθέατες πλευρές της Κικής Δημουλά και του υπερεκτιμημένου, μονότονου, επαναλαμβανόμενου έργου της Του Θανάση Τσιριγώτη


Αθέατες πλευρές της Κικής Δημουλά και του υπερεκτιμημένου, μονότονου, επαναλαμβανόμενου έργου της

Του Θανάση Τσιριγώτη
Η κριτική σ’ έναν λογοτέχνη που ασχολείται φανερά με τα κοινά πράγματα και την πολιτική  είναι «εύκολη» και πάντως δεν είσαι αναγκασμένος να μπεις στο λαβύρινθο των προσωπικών γούστων.

Η Κική Δημουλά, με τα γνωστά βραβεία της Ακαδημίας Αθηνών, όπως είναι γνωστό μίλησε απαξιωτικά για τους μετανάστες στην Κυψέλη που της παίρνουν τα παγκάκια, υπέγραψε δήλωση για το ΝΑΙ στο δημοψήφισμα το 2015, εξέφρασε με τους «μένουμε Ευρώπη» την αγωνία της (μαζί με τον Δ. Σαββόπουλο και άλλους ευρωλιγούρηδες “διανοούμενους”), δήλωσε πως θα ψηφίσει -με το Μάνο Ελευθερίου- τον… Ηλία Ψινάκη στο δήμο της Αθήνας.
Δεν χρειάζονται και άλλα πολλά για να καταλάβουμε ότι έχουμε ένα δεξιό στερεότυπο και ας ανεβάζει ο Ριζοσπάστης -τρομάρα του- σε δυσθεώρητα ύψη τις επευφημίες και τα παλαμάκια του για την ποιήτρια.
Εδώ όμως θα ασχοληθούμε με την ποιήτρια Κική Δημουλά. Θεωρούμε –το λέμε εξ’ αρχής– το ποιητικό της έργο υπερεκτιμημένο, μονότονο, επαναλαμβανόμενο, ανέμπνευστο, αχρονικό. Τα λεκτικά ευρήματα, οι ευρεσιτεχνίες στις προτάσεις, δεν συνιστούν ποίηση, που είναι ψυχή ζώσα, αιμάτινος δρόμος, πυρπόληση των λέξεων.
Ας πάρουμε τα πράγματα με τη χρονική σειρά τους. Η Κική Δημουλά (Βασιλική Ράδου) γεννιέται το 1931 στην Καλαμάτα, το 1952 παντρεύεται τον πολιτικό μηχανικό Άθω Δημουλά, αποκτά 2 παιδιά και εργάζεται ως υπάλληλος στην Τράπεζα της Ελλάδος. Το 1972 παίρνει το Β΄ βραβείο Κρατικής Ποίησης, το 2001 Αριστείο από την Ακαδημία για το έργο της, το 2009 Ευρωπαϊκό βραβείο για το σύνολο του έργου της, το 2010 Μεγάλο Κρατικό Βραβείο Λογοτεχνίας. Από το 2002 είναι τακτικό μέλος της Ακαδημίας Αθηνών.
Εξέδωσε τις συλλογές Ποιήματα (1952), Έρεβος (1956), Ερήμην (1958), Επί τα ίχνη (1963), Το λίγο του κόσμου (1971), Το τελευταίο σήμα μου (1981), Χαίρε ποτέ (1988), Η εφηβεία της λήθης (1994), Ποιήματα (Ίκαρος-Συγκεντρωτική έκδοση), Ενός λεπτού μαζί (1998), Ήχος απομακρύνσεων (2001), Χλόη θερμοκηπίου (2005), Μεταφερθήκαμε παραπλεύρως (2007), Τα εύρετρα (2010), Δημόσιος καιρός (2014),  Άνω τελεία (2016).
Η ποίηση της Δημουλά πραγματεύεται -κατά βάση- την υπαρξιακή αγωνία και τη φθορά. Οι πρώτες συλλογές της «Έρεβος», «Ερήμην» και «Επί τα ίχνη», δηλαδή αυτά που γράφτηκαν τις δεκαετίες ’50-’60, είναι σαφέστατα επηρεασμένες από το Καβαφικό έργο· σχεδόν σαν απομιμήσεις. Η ποιήτρια σιωπά την περίοδο της χούντας, εκδίδει μόνο «Το λίγο του κόσμου» (1973), αλλά λίγο την απασχολεί η στρατιωτικοφασιστική μπότα. Η ίδια σιωπή «επανέρχεται» και σ’ όλη τη διάρκεια της μεταπολίτευσης, που πύρωσε τον νου χιλιάδων νέων ανθρώπων.
Γίνεται παραγωγική μετά την πρώτη πεντηκονταετία της, ενδεχομένως πιο ώριμη και «σοφή». Ωστόσο, η απαισιοδοξία, η αγωνία για την σκόνη του χρόνου και ο καθαρός πεσιμισμός είναι έκδηλα σ’ όλη τη γραφή της. Δίπλα στην καθαρεύουσα, καθαρά εγκεφαλική (πχ «ερωτομανής λαμπρότης»), στοιχίζει άτεχνα λίγες λέξεις της αργκό, όπως «λαϊκά σουξέ». Η Κ. Δημουλά αναζητάει, όπως ο χρυσωρύχος, τις καθαρές απαστράπτουσες λέξεις, βάζοντάς τες με σχολαστική τεχνική, αποστειρωμένες, σαν τούβλα. Όμως οι άνθρωποι απουσιάζουν, ενώ περισσεύει η νύχτα, η απελπισία, το έρεβος, η εγκατάλειψη, η ματαιότητα. Υπάρχει μία πλήρης απουσία ελπίδας και παντελής έλλειψη νοήματος στη δράση των πραγμάτων. Θα μπορούσαμε να το ερμηνεύσουμε με τη θρησκευτική της πίστη και την ενόραση στο άγνωστο επέκεινα. Ακόμα κι όταν γράφει για το αίμα, το εμφανίζει ως… κορνίζα.
«Αυτό το πρόσωπο για να δείξει, θέλει κορνίζα αιμάτινη», γράφει.
Ο χρόνος στην ποίησή της, δεν είναι ιστορικός κι ανθρώπινος, κομμάτι της κοινωνικής δράσης, αλλά άχρονος, αλύπητος, μαστιγωτής.
Η ποίησή της είναι «αποκαθαρμένη» από κάθε τι που εκτρέπει από την κανονικότητα. Οι αποκλίσεις στους στίχους της αφορούν κατά βάση τα άψυχα πράγματα, τα δέντρα, τα πουλιά και τη φύση. Απουσιάζει ο ανθρώπινος μόχθος, η εργασία, η σύγκρουση και η αντίθεση. Η ποιήτρια παρατηρεί, καταλογογράφει, συμπάσχει -ενίοτε- με καλβινιστικό τρόπο, δηλαδή εγκεφαλικά και εργαστηριακά. Σαν γιατρός που αναγκάζεται να κάνει ψυχρά μια εγχείριση.
Τα ποιήματά της έχουν τη μυρωδιά του οξυζενέ και όχι την «ανθρωπίλα» που κάνει την ποίηση πυρπολητή, ανατροπέα και οργοτόμο, για να θυμηθούμε τον Κ. Παλαμά.
Έγραφε ο Μαγιακόφσκι στο «Σύννεφο με παντελόνια»: «Μπορείτε εσείς να φέρετε τα μέσα-έξω και να κάνετε την καρδιά σας ματωμένη σημαία;», εικόνα που είναι βουτηγμένη στα ανθρώπινα πάθη, αλλά δεν είναι τσελεμεντές, για να τον ξεφυλλίζεις ήσυχα-ήσυχα, πράγμα που κάνει η ποίηση της Δημουλά. Ωραίο είναι να διαβάζεις τα ποιήματα στη σπιτική γαλήνη, δίπλα στο αναμμένο τζάκι, με το παράθυρο ν’ αγναντεύει την «αρυτίδιαστη θάλασσα που τεντώθηκε σαν σεντόνι από τα βράχια».
Είναι απολύτως σαφές ότι η άρχουσα ελίτ της χώρας μας αναζητούσε εναγώνια τον ποιητή της, μετά τον Σεφέρη και τον Ελύτη. Φρονούμε ότι τον βρήκε στο πρόσωπο της Δημουλά, γι’ αυτό και την γέμισε «μαλάματα», επαίνους και βραβεία.
Στα σχολεία οι βιβλιοθήκες πήραν τ’ όνομά της και δεκάδες συμπόσια αφιερώθηκαν στην Κ. Δημουλά, μέσα σε καταιγισμό διθυράμβων και χειροκροτημάτων.
Συνεπώς ας είναι ελαφρύ το χώμα που τη σκεπάζει ωστόσο εμείς οφείλουμε να κρίνουμε τους ποιητές με τη σάρκα και τα όνειρα των ανθρώπων, με το μικρό που βρίσκεται στο μέγα και με τη θλίψη που βρίσκει διέξοδο. Μόνο έτσι μπορούμε να ξελασπώσουμε το μέλλον.


Σχόλια

  1. συγχαρητήρια για την κριτική σας! τα ίδια ακριβώς ασθάνομαι κι εγώ.

    Ευαγγελία Πατεράκη - ποιήτρια

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ντροπή, αυτό δεν είναι άρθρο, σκουπίδι είναι!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Κρίμα...Το άρθρο μου θυμίζει κουτσομπολιό πίσω από την πλάτη του ενδιαφερόμενου, που δεν θα τα μάθει ποτέ τα λεχθέντα για να απαντήσει!...Στην εκδήλωση των Atenistas ήμουν παρούσα....καμία απαξίωση προς τους μετανάστες....Αναρωτιέμαι άραγε γιατί μας άρεσε τόσο πολύ αφού ήταν υπερεκτιμημένη? Ναι το ομολογώ ότι μου άρεσε.......

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Αν αυτός είναι κριτικός λόγος, τότε εγώ είμαι αεροπλάνο. Αν το ζήτημα της ύπαρξης είναι κάτι που δεν αφορά τον σχολιαστή, τότε μπορούμε να διαγνώσουμε και γιατί η αριστερά-όπως την εννοεί ο Τσιριγώτης-δεν παράγει συγκίνηση. Οι απόψεις του Τσιριγώτη απέχουν έτη φωτός απ,ό,τι ευαγγελίζεται ο κομμουνισμός. Και η ποίηση είναι άγνωστος τόπος γι' αυτόν. Ντροπή!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Κύριε Τσιριγώτη, όταν η Δημουλά ήταν ζωντανή γράψατε κάποια αρνητική κριτική για το έργο της; Αυτό θα ήταν γενναίο από εσάς. Αν ναι θα χαιρόμουν να την διάβαζα.
    Ο Ελύτης και ο Σεφέρης δεν ήταν οι ποιητές της άρχουσας τάξης. Η τάξη αυτή δεν τους ενσωμάτωσε ποτέ. Το «Άξιον Εστί» είναι ένα επαναστατικό ποίημα, όπως και πολλά από τα ποιήματα του Σεφέρη, ειδικά τα μελοποιημένα, π.χ. Τα Επιφάνια, Το περιγιάλι, κ.ά.
    Ναι, η Δημουλά δεν είναι η ποιήτρια που εμπνέεται από τον λαό και γράφει για τον λαό. Την αφορά, και γι αυτήν γράφει, η προσωπική εσωτερικότητα, όχι η συλλογική. Δεν συνδέει το ατομικό με το κοινωνικό/ συλλογικό, όπως και η Ρουκ. Πολλοί σπουδαίοι καλλιτέχνες το έκαμαν αυτό, π.χ. ο Χατζιδάκις, ο Πλέσσας, ο Σπανός. Θα τους καταργήσουμε όλους; Λέτε ότι είναι δεξιά. Κι αυτό τι σημαίνει; Είναι στάμπα; ρετσινιά; Ο Καραγάτσης τι ήταν; Αριστερός; Ή η Συνοδινού; Δεν ήταν. Κι όμως υπηρέτησαν την τέχνη από τον λαό για τον λαό. Εμείς οι αριστεροί ας μην κάνουμε αυτό που μας έκαναν. Να μας βάζουν «κίτρινο άστρο» και να μας διώκουν. Γιατί τότε γινόμαστε ίδιοι με τους διώκτες μας. Κάτι που δεν ταιριάζει σε αριστερούς.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Οι κριτικοί υπάρχουν διότι υπάρχουν οι καλλιτέχνες, οι ποιητές, οι λογοτέχνες κλπ,οι οποίοι με τη σειρά τους υπάρχουν διότι υπάρχουν ανθρώποι που ταυτίζονται, συγκινούνται ή ακόμη και διαφωνούν με την όποια τέχνη . Χαίρομαι που υπήρξε η υπαρξιακή ποίηση της ώστε εσείς τώρα να έχετε την ευκαιρία να κρίνετε το έργο της και να υπάρχει ένα ακόμη άρθρο που να αναφέρεται σε εκείνη. Σεβαστή η άποψη σας, και άκυρη η προσωπική ταπεινή μου άποψη . Αν δεν υπάρχει το άτομο, η μονάδα πώς θα δημιουργηθεί η κοινωνία που αποτελεί το σύνολο των ατόμων; Ο Πλάτωνας, ο Αριστοτέλης πρώτα ασχολήθηκαν με τη μονάδα και ύστερα με όλα τα άλλα... Αστεία η προσέγγιση αλλά αναγνωρίζω ότι είναι διαφορετική και τολμηρή.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Αυτό που διάβασα δεν αποτελεί κριτική με επιχειρήματα. Θυμίζει στήλη από λαιφσταϊλ περιοδικό! Αλήθεια, από πότε τα ποιήματα του Ελύτη και του Σεφέρη εκφράζουν την ελίτ; Καθαρά για λόγους εντυπωσιασμού γράφτηκε το άρθρο αυτό.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Απολύτως αναμενόμενη "κριτική". Ο Μαγιακόφσκι, ο Μαγιακόφσκι, ο Μαγιακόφσκι, η μόνιμη επωδός κάθε τύπου που έφαγε τη ζωή του στα τσιπουραδικα... Η χούντα, η μεταπολίτευση, οι διαδηλώσεις, πιο κλισέ πεθαίνεις...Και φυσικά ο συγκεκαλυμμένος ελιτισμός του ακκιζομενου "αγωνιστή", που οτιδήποτε άλλο εκτός από τη στρατευμένη τέχνη και ό,τι συζητά με την παρέα του είναι ευτελές....μια μόνιμη περιφρόνηση σε οτιδήποτε αγκαλιάζεται αυθόρμητα από τον λαό, για τον οποίο υποτίθεται ενδιαφέρεται.. Η Δημουλά αναμετρήθηκε με το εφήμερο, το παράλογο, την υπαρξιακή αγωνία, τα αισθήματα, τα αιώνια θέματα της ποίησης...Η μικροψυχια πάντα θα περιφέρεται γύρω από τα σπουδαία έργα αναδεικνύοντας την αξία τους....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Δηλώνω ένοχος. Αθώος ταυτόχρονα. Γάμωτο λάθος. Δηλώνω Αφελης . Γιατί;
    Γιατί στις τέσσερις αξημερωτα, στο πιο βαθύ σκοτάδι, με μια υπαρξιακη αϋπνία έγινα ακόμα ένας που έδωσα ζωή, διαβαζοντας ένα πεθαμένο άρθρο για μια τόσο υπέροχη ποιήτρια. Δηλώνω ένοχος για το δικό μου κλικ. Υπόσχομαι να μην το ξανακάνω κύριε συντάκτη αυτού το άρθρου. Απεταξαμην τις απόψεις σας.
    ΑΠΕΤΑΞΑΜΗΝ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Νίκος Γεωργίου - Μουσικός19 Μαρτίου 2020 στις 11:56 μ.μ.

    Σωστός ,πολύ καλό άρθρο,ο χρόνος διατύπωσης της κριτικής δεν έχει σημασία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. ....έχω την εντύπωση ότι είσαι <> της ποίησής της... Η υπαρξιακή αγωνία και η φθορά είναι πιο σημαντικά θέματα από την `` ανθρωπίλα`` και τις ιδεολογικό κομματικές σκοπιμότητες..... <<.....όνειρο σημαίνει να μην υπάρχουν σύνορα κι οι βλοσυροί καχύποπτοι φρουροί τους...ούτε τις ει ούτε τις οιδε....ξανοίχτηκα πολύ σε ορισμούς, κι είναι επικίνδυνο να κλαις χωρίς πυξίδα>>....καταπληκτική ποίηση έγραφε!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. ...πιο λογοκρισία δε γίνεται....!!! εξαλείφονται ακόμη και λέξεις που είναι μέσα σε εισαγωγικά...!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου