Ο καλός, ο κακός και ο… πωλητής
Του Γεράσιμου
Λιβιτσάνου
Σενάρια
για «θερμό επεισόδιο» και για καυτές αγορές F-35
Τουρκικές παραβιάσεις,
υδρογονάνθρακες, αμερικανική παρουσία και στο βάθος αγορά των F-35 από την Ελλάδα. Το γνωστό σκηνικό έχει
στηθεί με τους «μονομάχους» ΣΥΡΙΖΑ και ΝΔ να μην το συμπεριλαμβάνουν στη
προεκλογική τους αντιπαράθεση. Ακριβώς γιατί θα αποτελέσουν αμφότεροι μέρος
του.
Είτε ως κυβέρνηση, είτε ως αντιπολίτευση. Όπως έκαναν έως τώρα. Επίκεντρο
τα κυπριακά κοιτάσματα, με τους ανταγωνισμούς των αστικών τάξεων Ελλάδας και
Τουρκίας να μετατρέπουν τους λαούς των δύο χωρών σε θύματα των πολυεθνικών
της ενέργειας, που έχουν αναλάβει τις έρευνες και θα κερδοσκοπήσουν έτσι κι
αλλιώς.
Το τουρκικό γεωτρύπανο Πορθητής δηλώνει
ότι θα πραγματοποιήσει έρευνες στην τουρκική υφαλοκρηπίδα. Η Λευκωσία ανταπαντά
επικαλούμενη τη κυπριακή ΑΟΖ και με ένταλμα σύλληψης του πληρώματος. Η
τουρκική κυβέρνηση απειλεί και οξύνει την ένταση. Μαζί με τις απειλές έρχεται
ο καταιγισμός παραβάσεων και παραβιάσεων, σύμφωνα με την Αθήνα, με υπερπτήσεις
πάνω από το Φαρμακονήσι και τους Αρκιούς.
Το ελληνικό ΥΠΕΞ δεν αποκλείει το
ενδεχόμενο θερμού επεισοδίου, υποστηρίζοντας όμως ότι ένα τέτοιο ενδεχόμενο θα
οφείλεται όχι σε πρόθεση αλλά σε ατύχημα. Κατονομάζοντας ως υπεύθυνη την τουρκική
πλευρά που υιοθετεί την τακτική της όξυνσης.
Κάπου εδώ έρχονται στο προσκήνιο οι
Ηνωμένες Πολιτείες. Ο βοηθός υπουργός Εξωτερικών των ΗΠΑ Μάθιου Πάλμερ θυμίζει
πως «στην περιοχή βρίσκονται ίο αμερικανικά πολεμικά πλοία, 130 αεροσκάφη του
Ναυτικού και της Αεροπορίας και περίπου 9.000 αμερικανοί πεζοναύτες».
Αναφέρεται παράλληλα, χωρίς να κρύβεται, στο τι ζητούν οι ΗΠΑ: «Εμείς βλέπουμε
την περιοχή ως μια περιοχή με αυξανόμενη σημασία για τα ενεργειακά. Θεωρούμε
ότι οι ενεργειακοί πόροι της περιοχής μπορούν να προσφέρουν ποικιλία στην
εισαγωγή ενέργειας, στην ενεργειακή ασφάλεια της Ευρώπης. Επιπλέον, ως ΗΠΑ μας
ενδιαφέρουν και άλλα ζητήματα στην περιοχή, όπως ο αγώνας ενάντια στην τρομοκρατία».
Στην Ελλάδα, ο αμερικανός πρέσβης Τζέφρι
Πάιατ, αφού συνάντησε τον Κυριάκο Μητσοτάκη, δήλωσε πως υφίσταται «δέσμευση»
της Ουάσιγκτον για στήριξη της συμμαχικής σχέσης με την Ελλάδα αλλά και για τη
«δέσμευσή μας στην Ανατολική Μεσόγειο». Αυτά, ξεκαθαρίζει ο πρέσβης, στο
πλαίσιο της στρατηγικής σχέσης των δύο χωρών, του σχετικού διαλόγου δηλαδή που
ξεκίνησε ο ΣΥΡΙΖΑ και θα ολοκληρώσει στην ίδια κατεύθυνση η επόμενη
κυβέρνηση.
Επ’ αυτού δεν υφίσταται καμία αμφιβολία. Εγγύηση είναι η στάση τόσο του ΣΥΡΙΖΑ όσο
και της Νέας Δημοκρατίας στο συγκεκριμένο θέμα. Μαζί ψήφισαν στη Βουλή το
εξοπλιστικό πρόγραμμα που έφερε στις αποσκευές του ο Αλέξης Τσίπρας, μετά τη συνάντησή
του με τον Τράμπ το φθινόπωρο του 2017 — για τον εκσυγχρονισμό των ελληνικών F-16 που αφορά 85 αεροσκάφη και θα κοστίσει 1.2
δισ. ευρώ. Κάνουν ταυτόχρονα πανομοιότυπες δηλώσεις για την εμβάθυνση των
σχέσεων Ελλάδας - Ηνωμένων Πολιτειών.
Μετά από αυτά, μόνο ως παράξενη δεν μπορεί
θα θεωρηθεί η αναζωπύρωση της συζήτησης για την αγορά των μαχητικών τελευταίας
γενιάς F-35 από την Ελλάδα. Στο πλαίσιο
της αναβάθμισης των F-16 σύμφωνα με το Πεντάγωνο η Ελλάδα έχει στείλει επιστολή που ζητά τεχνική
μελέτη για την αγορά των F-35, ενώ ο Ματάιας Γουίντερ, επικεφαλής του Γραφείου του Πενταγώνου για τα
συγκεκριμένα αεροσκάφη, λέει ότι «Ελλάδα, Σιγκαπούρη, Ρουμανία, Ισπανία και
Πολωνία, περιλαμβάνονται στους μελλοντικούς πιθανούς αγοραστές». Για το κόστος
της αγοράς αυτής δεν έχουν δημοσιευτεί συγκεκριμένα ποσά, πάντως εκτιμήσεις
κάνουν λόγο για 3 έως 3,5 δισ. για την αγορά 20 αεροσκαφών και την υποστήριξή
τους.
ΠΗΓΗ: Εφημερίδα Πριν
Ταυτόχρονα υπάρχουν τεράστια προβλήματα με το συγκεκριμένο αεροπλάνο. Διαβάστε το παρακάτω σχόλιο:
There are two subtexts to the story. One, which everyone here is likely familiar with at this point, is that the F-35 is not regarded as a particularly great plane in many quarters. Even among its adherents, there’s a recognition that the aircraft has underperformed. It’s years behind schedule. Its development roadmap and accompanying budget look as if they’ve been attacked by a horde of angry math teachers.
Every time we cover the plane, the story is the same: A few things have improved, more problems have come up, the aircraft doesn’t yet deliver what the designer said it would, and the sophisticated support systems, weapon loadout management systems, enhanced combat capabilities, and various other functions are (depending on the day) in various states of disrepair assuming they function at all. Over the long term, progress has absolutely, unquestionably been made, but at a speed and cost that have left many wondering if we shouldn’t be building different aircraft or extending the service life of the ones we already have. That’s not a conversation that we’re going to stop having any time soon.
ΠΗΓΗ: ExtremeTech
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου