Η φτώχεια των εργαζομένων και των λαϊκών ανθρώπων έχει περιορίσει αφάνταστα τις επιλογές τους για υγιεινές, κατάλληλες και αναγκαίες αγορές. Έρευνα του ΣΕΒ για εκπτώσεις - προσφορές
Η φτώχεια των εργαζομένων και των λαϊκών
ανθρώπων έχει περιορίσει αφάνταστα τις επιλογές τους για υγιεινές, κατάλληλες
και αναγκαίες αγορές. Έρευνα του ΣΕΒ για εκπτώσεις - προσφορές
Την τελευταία δεκαετία η πρωτοφανής οικονομική κρίση
προκάλεσε την απώλεια του 1/3 περίπου του διαθέσιμου εισοδήματος
(την περίοδο
2008-2017 συρρικνώθηκε κατά €59,4 δισ., από €178 δισ. σε €118,6 δισ.), με
άμεσες αρνητικές επιπτώσεις στο οικονομικό κλίμα, την ιδιωτική κατανάλωση
(-25%, από €170,6 δισ. σε €127,1 δισ.), αλλά και την αποταμίευση των νοικοκυριών
(αρνητική από το 2012 και έπειτα, δείτε εδώ). Οι πιέσεις αυτές εντάθηκαν
περισσότερο λόγω της άμεσης και έμμεσης φορολογίας που οδήγησε σε περαιτέρω
μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος και αύξηση τιμών (η άμεση φορολογική
επιβάρυνση των νοικοκυριών αυξήθηκε κατά 3,5 π.μ. του ΑΕΠ, δείτε εδώ, και οι
έμμεσοι φόροι οδήγησαν σε αύξηση του επιπέδου τιμών κατά 8,1%).
Αυτό αναφέρεται σε ανάλυση του ΣΕΒ για τις προσφορές και
προωθητικές ενέργειες προς τις οποίες στράφηκαν οι επιχειρήσεις προκειμένου
όπως επισημαίνεται να συγκρατήσουν μερίδια αγοράς, να μετριάσουν την υποχώρηση
των πωλήσεων και να προσελκύσουν νέους πελάτες, δίνοντάς τους ταυτόχρονα τη
δυνατότητα να δοκιμάσουν νέα προϊόντα.
Σύμφωνα με την έρευνα, σε
κλάδους όπως το οργανωμένο λιανεμπόριο, η παροχή προσφορών και προωθητικών
ενεργειών έχουν εδραιωθεί ως το βασικότερο στοιχείο του ανταγωνισμού ενώ
από την πλευρά των καταναλωτών διαπιστώνονται σημαντικές αλλαγές στη
συμπεριφορά. Όπως το γεγονός ότι
τουλάχιστον 6 στους 10 καταναλωτές δηλώνουν ότι πάντοτε αναζητούν τις προσφορές
στις αγορές τους, σχεδόν 1 στους 3 καταναλωτές αγοράζει βάσει προσφορών και όχι
μάρκας, ενώ υπάρχει αύξηση κατά 9 ποσοστιαίες μονάδες (από 42% το 2015 σε
51% το 2017) όσων δηλώνουν ότι περιμένουν κάποια προϊόντα να βγουν σε προσφορά
για να τα αγοράσουν και δεν τα αγοράζουν σε κανονική τιμή, δηλαδή
προγραμματίζουν τις αγορές τους βάσει προσφορών. Επίσης, ένα ιδιαίτερα υψηλό
ποσοστό (63%) δηλώνει ότι οι προσφορές και εκπτώσεις αποτελούν τον κύριο λόγο
επιλογής του καταστήματος που θα επισκεφθεί.
Ο ΣΕΒ απαιτεί από την κυβέρνηση να υπάρχει απόλυτη ασυδοσία
στο υπάρχον καθεστώς ως δείγμα υγειούς ανταγωνισμού ενώ στην πραγματικότητα
αποκρύβεται ένα καθεστώς ζούγκλας με κρυφές αυξήσεις, με εκκαθάριση του
ανταγωνισμού και μονοπωλιακά υπερκέρδη. Οι ιστορίες που έχουν δει το φως της δημοσιότητας
είναι πέρα από κάθε φαντασία και φυσικά πρόκειται μόνο για ένα κλάσμα της πραγματικότητας.
Με λίγα λόγια η φτώχεια των εργαζομένων και των λαϊκών
ανθρώπων έχει περιορίσει αφάνταστα τις επιλογές τους για υγιεινές, κατάλληλες
και αναγκαίες αγορές σύμφωνα με τα πρότυπα ποιότητας και προτιμήσεων τους. Τα
μονοπώλια και πάλι έχουν το πάνω χέρι. Η κυρίαρχη θέση τους στην αγορά δεν
είναι μόνο κρίσιμη για τους απλούς καταναλωτές αλλά καθορίζουν και τους "όρους
του ανταγωνισμού" για τους παραγωγούς και ιδιαίτερα τους μικρούς. Η κρίση
και τα μονοπώλια βλάπτουν σοβαρά την υγεία, φυσική και οικονομική εκατομμυρίων.
Αλέξανδρος Καπακτσής
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου