Ελλάς, Ελλήνων, Χριστιανών, ειδωλολατρών;



Ελλάς, Ελλήνων, Χριστιανών, ειδωλολατρών;
Την εποχή της μεγάλης φτώχειας τα οστεοφυλάκια της Εκκλησίας ανοίγουν το ένα μετά το άλλο, και τα ιερά λείψανα ταξιδεύουν σε όλη την Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό με το αζημίωτο, στην αναβίωση ενός ιδιότυπου θρησκευτικού Μεσαίωνα


  Τον περασμένο Μάιο ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών Ιερώνυμος, πολιτικοί, κλήρος και πιστοί, υποδέχτηκαν με τιμές αρχηγού κράτους το λείψανο της Αγίας Ελένης, μητέρας του Μεγάλου Κωνσταντίνου, που μας ήρθε από τη Βενετία. Μαζί του κατέφθασε και σταυρός με τίμιο ξύλο –αυτό το ανεξάντλητο εδώ και αιώνες τίμιο ξύλο που βρίσκεις ακόμα και στην πραμάτεια των πλανόδιων πωλητών έξω από εκκλησίες και μοναστήρια.

  "Το τελευταίον διάστημα μεγάλην θετικήν προβολήν έλαβεν η έλευσις λειψάνων εκ Βενετίας. Η μοναδικότης του γεγονότος ήτο δήθεν ότι έπειτα από 1700 έτη θα υποδεχθώμεν το «σκήνωμα της Αγίας Ελένης». Όπως εκ των υστέρων απεκαλύφθη δεν πρόκειται δια σκήνωμα, αλλά λείψανα και μάλιστα είναι λίαν αμφίβολον, αν ανήκουν εις την Αγίαν και Ισαπόστολον. Ο Σεβ. Φαναρίου ενώ εγνώριζε την αλήθειαν ετύπωσε και εμοίρασε φυλλάδιον, όπου αναφέρεται ως «σκήνωμα»." αναφέρει αντιπολιτευόμενο χριστιανικό δημοσίευμα.

  Την ίδια εποχή έγινε η υποδοχή «αποτμήματος αγίου Δακτύλου του Αποστόλου Ανδρέου» στην Αγία Φιλοθέη Ψυχικού, ενώ στον ίδιο ναό ετέθη λίγο αργότερα προς προσκύνηση το λείψανο του Αγίου Χριστόφορου.

  Τον περασμένο Οκτώβριο οι πιστοί συνωστίσθηκαν σε εκκλησία του Βύρωνα για να προσκυνήσουν τα λείψανα των Αγίων Ραφαήλ, Νικολάου και Ειρήνης που είχαν έρθει από τη Μυτιλήνη.

  Από τη Μυτιλήνη στη Θεσσαλονίκη ταξίδεψε προσφάτως η κάρα του Αγίου Ραφαήλ. Την υποδέχτηκε ο μητροπολίτης Ανθιμος, καλώντας τους πιστούς να προσευχηθούν στον Αγιο για τις δυσκολίες που έχουν.

  Την εποχή της μεγάλης φτώχειας τα οστεοφυλάκια της Εκκλησίας ανοίγουν το ένα μετά το άλλο, και τα ιερά λείψανα ταξιδεύουν σε όλη την Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό με το αζημίωτο, στην αναβίωση ενός ιδιότυπου θρησκευτικού Μεσαίωνα. Η ελπίδα που χαρίζουν αυτά τα κόκαλα στον πιστό που θα σπεύσει να προσκυνήσει –είναι εντυπωσιακή, διαβάζω, η προσέλευση εδώ και λίγες εβδομάδες για την Τίμια Ζώνη της Θεοτόκου στη Νέα Ιωνία– μεταφράζεται σε εκατοντάδες, ακόμα και σε χιλιάδες ευρώ εσόδων για τα ταμεία των εκκλησιών που τα φιλοξενούν.


  Η εμπορευματοποίηση (και γελοιοποίηση) της πίστης γίνεται όχι απλώς με την ανοχή αλλά και με τη συμμετοχή κορυφαίων πολιτειακών αρχόντων, βουλευτών, υπουργών, ακόμα και του Προέδρου της Δημοκρατίας. Γιατί και ο Προκόπης Παυλόπουλος παρέστη στην υποδοχή του λειψάνου της Αγίας Ελένης. Σφιχταγκαλιασμένα κράτος και Εκκλησία καλούν τον υπερφορολογημένο, άνεργο, εξαθλιωμένο πολίτη να αναζητήσει παρηγοριά σε νεκροκεφαλές, κομμένα δάχτυλα και πορφυροντυμένες μούμιες. Η παλιά γνωστή ιστορία που με το πρόσχημα της θρησκείας  εκμεταλλεύονται τους αφελείς πιστούς ενώ μια νέα ειδωλολατρία επιβάλλεται.

  Την ίδια στιγμή (χρειάζεται να το υπενθυμίσουμε;) η γνησιότητα των ιερών οστών είναι τόσο αμφισβητήσιμη όσο και οι θαυματουργές ικανότητές τους. Ο σκελετός του Ιωάννη του Προδρόμου είναι σκορπισμένος σε όλο τον κόσμο, με ένα δάχτυλο να φυλάσσεται στο Άγιο Όρος, ένα δόντι στην ιταλική Μόντσα, μέρος της κάρας του στη Δαμασκό, το πάνω μέρος της κάρας στην Κωνσταντινούπολη… Αποτελούν άραγε όλα αυτά μέρη του ίδιου πτώματος; Και δεν είναι ο μόνος χιλιοδιαμελισμένος μάρτυρας του Χριστιανισμού. Υπάρχει, μεταξύ άλλων, και ο Άγιος Σπυρίδωνας, του οποίου η δεξιά χείρα μεταφέρθηκε τον περασμένο Οκτώβριο από την Κέρκυρα στις ΗΠΑ προκειμένου να το προσκυνήσουν οι εκεί  πιστοί. Δια του διαμελισμού, κόκαλο το κόκαλο, όλοι θα πάρουν!

Για το σκήνωμα της Αγίας Ελένης επιπροσθέτως αναφέρουμε:" Αν επομένως μετεφέρθη το σκήνωμα της Αγίας εις την Βενετίαν, πως εξηγείται ότι απέμειναν από αυτό ελάχιστα λείψανα; Διότι, ως κατέστη γνωστόν από τον Θεοφ. Φαναρίου, παρά την μεγάλην προθήκην και το εις σχήμα σκηνώματος ομοίωμα, εντός του ομοιώματος υπάρχουν μόνον κάποια οστά (ινιακόν οστούν, βρεγματικόν οστούν, οφθαλμικαί κόγχαι, ρινικά οστά, θραύσματα και μέρος από τα οστά του σώματος). Είτε δεν μετεφέρθη ποτέ (η τουλάχιστον δεν μετεφέρθη ολόκληρον) είτε κατά τας μετακινήσεις απωλέσθη μεγάλο μέρος αυτού. Επιπροσθέτως ο,τι απέμεινεν ανεγνωρίσθη μόνον από την Παπικήν έδραν, με τον γνωστόν τρόπον που ανακηρύσσει αγίους… Μάλιστα, η αναγνώρισις έγινε προσφάτως, μόλις το1928!" Υπάρχει και συνέχεια: " Λείψανα της Αγίας υπάρχουν και εις άλλα μέρη του κόσμου, ως γράφει εις την συνέχειαν:
«Λείψανα της Αγίας Ελένης αναφέρεται ότι υπάρχουν στη μονή Hautvilliers στην Επισκοπή Reims (Γαλλία) από το 841 μ.Χ., και τα Τρέβηρα (Trier), όπου φυλάσσεται τμήμα της κάρας…».
Εις αυτά οφείλομεν να προσθέσωμεν ότι λείψανα της Αγίας υπάρχουν και εις την Ελλάδα:


  «Μέρος πέλματος στη Μονή Προυσού Ευρυτανίας. Αποτμήματα στις Ι. Μ. Μεγ. Λαύρας Αγίου Όρους, Υψηλού Λέσβου και Κύκκου Κύπρου και στο Ναό Αγ. Κων/νου Ν. Ιωνίας Αττικής».

  Μετά από αυτά προκύπτει η εύλογος απορία, διατί προετιμήθησαν αυτά της Βενετίας; Η επίσημος δικαιολογία διετυπώθη ως «σλόγκαν»: «αναδεικνύουμε την πνευματική ταυτότητα της Ευρώπης»¨. Εκτός από την υλική πλευρά του κέρδους, θου κύριε, και η ιδεολογική αντιπαράθεση!

   Παρά τις παραπάνω ενστάσεις το ρεπορτάζ είναι αποκαλυπτικό: "Εικονίτσες, τάματα, μπρελόκ, σταυρουδάκια, βιβλία, φυλαχτά, άλλη τιμή για τα «διαβασμένα», άλλη για τα «αδιάβαστα», ακόμα και CD - όλα με τις τιμές τους επάνω, από 0,50 μέχρι και 20 ευρώ, όλα με απόδειξη. Αλλά ας μείνουμε λίγο στα οικονομικά. Για όλα υπάρχουν διαφωνίες και ενστάσεις όλες αυτές τις ημέρες, ακόμα και για το αν πρόκειται πράγματι για την Αγία Ελένη, τη μητέρα του Αγίου Κωνσταντίνου, κάτι που για την Αποστολική Διακονία έχει λήξει από το 1929, όταν η Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία προέβη σε επίσημη αναγνώριση. Ολοι, όμως, συμφωνούν σε κάτι: εκεί θα μαζευτούν πολλά λεφτά.

Και είναι αλήθεια αυτό. Αλλά γιατί επελέγη ο συγκεκριμένος ναός; Ο λόγος είναι απλός: ο συγκεκριμένος ναός και ό,τι άλλο υπάρχει μέσα στην καταπληκτική αυτή έκταση είναι ιδιοκτησία της Αποστολικής Διακονίας που, πράγματι, κάνει σημαντική δουλειά αν κρίνει κάποιος μόνο και μόνο από την εξωτερική εμφάνιση του Θεολογικού Οικοτροφείου που βρίσκεται στον ίδιο χώρο. Αλλά και άλλες, πολλές δραστηριότητες. Μισθοδοσίες ιερέων στο εξωτερικό, εκδόσεις, ευρωπαϊκά πολιτιστικά προγράμματα, διδασκαλίες νεοελληνικής γλώσσας σε εκκλησιαστικά ινστιτούτα στο εξωτερικό, οργάνωση και συντήρηση ιεραποστολών και άλλα.

Ο τζίρος της πίστης

Πριν από δύο χρόνια στον ναό είχε εκτεθεί για προσκύνημα το σκήνωμα της Αγίας Βαρβάρας. Εμεινε εκεί για 20 ημέρες. Το ταμείο, σύμφωνα με όλα όσα έχουν γίνει γνωστά, έγραψε: 200.000 ευρώ σε μετρητά και 400.000 ευρώ σε φάρμακα. Το ίδιο γίνεται και τώρα. Μετρητά πέφτουν στα παγκάρια για τα κεριά και τις λαμπάδες - σημειωτέον οι υπάλληλοι της Διακονίας δεν σταματούν να τροφοδοτούν με απόθεμα - και στο κιόσκι με τις εικονίτσες και όλα τα υπόλοιπα. Δωρεάν διατίθεται μόνο ο αγιασμός από ένα μεγάλο «καζάνι» με μια μικρή κάνουλα, σαν αυτά του τσίπουρου, αλλά μόνο για επιτόπια κατανάλωση. Αν θέλεις να το πάρεις σπίτι, θα πρέπει να αγοράσεις πλαστικό μπουκαλάκι, σε δύο ή τρία χρώματα, αν δεν μας απατά η μνήμη. Ανθρωποι που μίλησαν στα «ΝΕΑ» για το οικονομικό ζήτημα είπαν ότι οι προσδοκίες από το προσκύνημα στην Αγία Ελένη ανεβάζουν τον πήχη τουλάχιστον στα 400.000 ευρώ σε μετρητά και στα 600.000 ευρώ σε φάρμακα. Τρεις είναι οι λόγοι που ανεβάζουν τις προσδοκίες. Το σκήνωμα της Αγίας Ελένης θα μείνει εκεί για έναν μήνα και όχι 20 ημέρες. Μεσολαβεί και η εορτή του γιου της, του Αγίου Κωνσταντίνου, και όσο να 'ναι η κίνηση θα κορυφωθεί. Ακολουθεί και του Αγίου Πνεύματος, κάτι που μπορεί να αυξήσει την κίνηση. Και τον τζίρο, βεβαίως."

  Με αυτά και με εκείνα είδαμε να εκτίθενται σε προσκύνημα η ζακέτα και οι παντόφλες του αγίου Παΐσιου. Για τον αφελή, απελπισμένο, δυστυχισμένο, αδύναμο και τρομαγμένο άνθρωπο που μέσα στην απόγνωσή του πίστεψε πως ανάβοντας ένα κερί σε δύο πασούμια μπορεί να γίνει αποδέκτης της Θείας Χάριτος τι να πεις; Μόνο να τον λυπηθείς και να τον συμπονέσεις μπορείς. Εξάλλου, μέσα στην αδυναμία μας όλοι, άλλος περισσότερο και άλλος λιγότερο, μπορεί να γίνουμε θύματα κάποιου επιτήδειου. Όταν όμως αυτός ο επιτήδειος έχει τη μορφή της Εκκλησίας, τότε οι ευθύνες και των επικεφαλής της που επιτρέπουν και οργανώνουν τέτοιες φιέστες και του κράτους που όχι μόνο δεν αντιδρά αλλά και υποστηρίζει αυτό το εμπόριο ψυχών είναι τεράστιες.

Σχόλιο: Μα ακριβώς με αυτές τις φιέστες και προβάλουν και επιβάλουν την πνευματική, ιδεολογική και πολιτιστική κυριαρχία τους!

protagon Κοσμάς Βίδος, orthodoxostypos, Τα Νέα

Σχόλια